LIVE: Kendrick Lamar předvedl Praze show s divadelní výpravou, trnovou korunu za miliony nechal doma

Vydáno 11.10.2022 | autor: Kateřina Nováková

Kendrick Lamar konečně dorazil do pražské O2 areny. Nositel Pulitzerovy ceny za album DAMN z roku 2017 a čtrnáctinásobný držitel Grammy předvedl divadelní show, která je na míle daleko od obvyklých halových vystoupení.

LIVE: Kendrick Lamar předvedl Praze show s divadelní výpravou, trnovou korunu za miliony nechal doma LIVE: Kendrick Lamar předvedl Praze show s divadelní výpravou, trnovou korunu za miliony nechal doma

Kendrick Lamar
Praha, O2 arena
10. 10. 2022

Po dlouhých pěti letech čekání vydal Kendrick Lamar svoji novou studiovou desku. Album Mr. Morale & The Big Steppers je propracovanou a obsahově dost nelehkou záležitostí. Vypráví o jeho těžkém dětství v Comptonu, jeho traumatech, nechtěné roli pop hvězdy nebo hnutí cancel culture. Melodrama přenáší i na pódia v rámci světového turné k téhle desce. Coby břichomluvec přichází hned po úvodní skladbě United In Grief. S loutkou připevněnou na svém kostýmu deklaruje jednotlivá slova a nechá celou halu s maximální soustředěností sledovat svou one man show.

TOP 10 nejlepších rapových alb roku 2017: Kendrick Lamar, Jay-Z, 2 Chainz i Drake

Pódiu dominuje obří molo, jehož zadní část, jak se dozvídáme až ke konci setu, slouží jako plošina pro monstrózní průhlednou kostku, která Lamara vynese několik metrů nad pohled diváků. Hlavní dění je na čisté a ničím nerušené scéně pódia, které dominuje v několika chvílích, stejně jako na obalu alba, postel. Scéna je doplněná oponou, která několikrát během koncertu zahalí to, co se děje uvnitř. Slouží i jako plocha k promítání jednoduchých a přitom skvěle fungujících projekcí hrajících si se stínohrou. Na pódiu nevidíte jediného muzikanta, přední řady blízko stage ale mají šanci zachytit schovaného baskytaristu, který dohrává party jinak reprodukovaných skladeb. Je jím Tony Russell, muzikant z Chicaga.

Kendrick Lamar není typická hip hopová star v kontextu informací, které kolem svojí osoby pouští do světa i stylu projevu, jenž je daleko komornější a poutavější zároveň. Žádné zběsilé skákání po podiu do vyčerpání sil, žádné megalomanské snahy o wow efekt. V závěru setu dá velkorysý prostor svému bratranci Baby Keemovi, který byl zároveň předskokanem jeho show. Společně se setkávají hned u třech skladeb z Keemova repertoáru.

Závěr patří písni Crown, jejíž text je o tom, jak nesnadné je být někým, kdo vyvolává tolik očekávání a tužeb, o které přitom ani nestál. Po ní přichází songy Mr. Morale a závěrečná Savior, v jejímž závěru zmizí Lamar z pódia přímo do jeho vnitřních útrob. Během setu nechybí starší hity jako Bitch, Don't Kill My Vibe, King Kunta, HUMBLE nebo Alright. Některé z nich dostanou prostor jen v podobě krátkého snippetu, i proto je celý live set o celkem téměř 30 písních dlouhý jen asi hodinu a půl.

Celá show byla maximálně promyšlená a precizní. Jediné, co dojem trochu kazilo, bylo snad až příliš teenagerů, kteří přišli na koncert hlavně kvůli možnosti pochlubit se storíčkem na Instagramu. U podobných koncertů dává zákaz telefonů smysl.

Text: Kateřina Nováková, foto: Greg Noire (Live Nation)
Témata: Kendrick Lamar, DAMN, Mr. Morale & The Big Steppers, rap, O2 arena, Praha

4,50