RECENZE: Rapový bůh Kendrick Lamar: Nepojmenovaná ano, ale nedotažená jeho nová deska není

Vydáno 07.04.2016 | autor: Daniel Nádler

Hiphopová hvězda, která ovládla letošní Grammy, přichystala fanouškům malý dárek v podobě EP. Je pojmenováno všeříkajícím způsobem - Untitled Unmastered. Na půl hodinky dlouhé nahrávce se Kendrick Lamar vrací k prapůvodním kořenům rapové kultury.

RECENZE: Rapový bůh Kendrick Lamar: Nepojmenovaná ano, ale nedotažená jeho nová deska není Kendrick Lamar nemá v současném rapu srovnatelnou konkurenci

Kendrick Lamar

Untitled Unmastered

untitled 01 - 08

8 trax / 34:06 min

Vydavatel: Universal Music

Kendrick Lamar je příkladem absolutní dominance ve svém žánru. Minulý rok jsme od něj dostali plnohodnotnou desku To Pimp A Butterfly, která je považována za nejlepší rapové album posledních deseti let. Proto by nás zarazilo, kdyby Untitled Unmastered kvalita scházela. Ať už celé skladby či jejich zlomky jsme mohli slyšet v televizních vystoupeních v The Tonight Show, The Colbert Report nebo na Grammy. Jak již název napovídá, jedná se o něco nepojmenovaného a nedotaženého do konce. S tou nedotažeností ovšem úplně souhlasit nemůžeme.

Kendrick opět probouzí svoji geniální mysl a černošskou duši. Většina skladeb se nese v podobné hudební náladě jako předchozí deska. Faktem totiž je, že vznikly v období příprav To Pimp A Butterfly. Jde tedy z velké části o nepoužitý materiál, ovšem nikoli o odpad.

Grammy za Album roku má Taylor Swift, pět cen sebral Kendrick Lamar, tři Alabama Shakes

Syrový a černý jazz, funk a soul v Lamarově podání probouzí nezkrotný živel. Vyjdařuje se tu k celosvětovým politickým i humanitním tématům. Kendrick Lamar nás taktéž bere na psychedelickou pouť ve své mysli. Jasným příkladem je track Untitled 04, který vás lapí do temné katakomby krásných vokálů zpěvačky SZA. Lamarovo neodmyslitelné poselství nevyprchalo a můžeme ho vnímat i v Untitled 01, kde varuje před sebedestrukcí lidstva, tzv. Soudným dnem. Na Untitled 05 se nám Kendrick v energetickém frázování pro změnu utápí v alkoholu.

Ozdobným šperkem kolekce je track Untitled 02 a rovněž 07. Obě se hudebně vymykají nádechu jazzové hudby a sází na novodobý beat. V případě Untitled 07 se o produkci postaral Swizz Beatz (mimo jiné manžel Alecii Keys) a dokonce i jeho pětiletý syn Egypt. V refrénu "dvojky" se Kendrick Lamar dožaduje o telefonní spojení se samotným bohem, ve třetí sloce se v něm probouzí schopnost chrlení slov tančících po nitkách mnoha odkazů. Znovu tím potvrzuje své dominantní postavení v rapové hře.

Untitled Unmastered je příjemným překvapením pro Kendrickovy posluchače a fanoušky. Většina skladeb navazuje na zvuk minulé desky, a proto ji lze brát spíše jako pohled do zákulisí samotného To Pimp A Butterfly. Horská dráha Lamarových myšlenek desce dodává pestrost a různorodost, přesto se nejedná o nic revolučního. EP si nehraje na to, co není, a působí tak, jak má - tedy jako milý bonus pro fanoušky.

BEST TRAX: Untitled 02, 05, 07
ZKUS TAKY: Domo Genesis - Genesis, Flatbush Zombies - 3001: A Laced Odyssey

Daniel Nádler