Vydáno 20.06.2025 | autor: Roman Jireš
Osmý ročník festivalu Metronome Prague začal pro pořadatele nepříjemností, když museli ze zdravotních důvodů zrušit vystoupení Jasné Páky. Kapelu nahradil Robert Nebřenský se svou originální skupinou Vltava. Vrcholem prvního dne byl koncert Michala Prokopa s Framus Five, jehož součástí byl i křest jejich nového alba Ostraka, patrně Prokopovy nejlepší desky od dob Koleje Yesterday. Název úvodního dne Pocta legendám neúčastí Jasné páky trochu ztratil smysl, dal by se ale možná nahradit názvem Pocta dobrým textům.
LIVE: Metronome Prague, den první. Nemocnou Jasnou Páku nahradila hravá Vltava, Michal Prokop pokřtil album Ostraka
Nevděčná úloha otevření ještě nerozjetého festivalu připadla v prostorách Křižíkovy fontány Monice Načevě. Zpěvačka, která debutovala v roce 1994 s rockově laděným albem Možnosti tu sou... je dnes jednou ze zásadních postav tuzemské alternativní hudební scény. Její komorní set s klávesistou Vojtěchem Procházkou nabídl písně z její zatím poslední desky Jdem temným dnem, které jsou zhudebněnými básněmi autorů jako Egon Bondy, Jan Hanč nebo Ivan Blatný. Není to jednoduchý poslech, zejména ve festivalovém prostředí, ale své vnímavé publikum si Načeva zaslouženě našla.
Metronome Prague odstartoval. Vystoupili Vltava, Michal Prokop s Framus Five a Vltava
Michal Prokop začal zhurta, když hned na úvod s Framus Five zařadili zásadní hity Kolej Yesterday, Blues o spolykaných slovech a Bitva o Karlův most, které obohatily improvizace kytaristy Pavla Marcela a houslisty Jana Hrubého. "Tyhle písničky loni slavily čtyřicet let, ale ambicí kapely není hrát jenom staré věci," upozornil Prokop a zařadil písně z dalších dekád své dlouhé kariéry jako Poprvé naposledy, Cesta do pekel, Zloději času nebo Má vlast.
ROZHOVOR | Michal Prokop: O posledních věcech života ještě zpívat nechci
Součástí křtu, při kterém se na pódium nahrnuly více než dvě desítky lidí, které se na albu podílely, bylo i předání Zlaté desky Supraphonu za půlmilionový obrat prodeje alba Ostraka. Mezi novými písněmi poté zazněla i mrazivá titulní skladba s aktuálním textem o vylučování lidí ze společnosti kvůli "nesprávným" názorům. Byla to rozhodně důstojná pocta Prokopovi, členovi Beatové síně slávy Radia Beat a Síně slávy ankety Anděl České hudební akademie, který se poprvé postavil k mikrofonu jako zpěvák v roce 1967.
Jako náhrada za Jasnou Páku nastoupila před prořídlé publikum na ČT art Fontana stage Vltava. Autor písní, zpěvák a kytarista Robert Nebřenský, nabídl tradiční hravé písničkářství s prvky jazzu, rocku i elektroniky s texty plnými poetických obrazů, surreální symboliky i jemné ironie a hned první písní Kapitán pejsek strhl některé přítomné k tanci. Své zatím poslední album Spass muss immer sein z roku 2022 kapela představila mimo jiné písní Veršuje ležel, veršuje želel. Zasloužený ohlas vyvolala skladba Marx, Engels, Beatles.
ROZHOVOR | Vltava: Sranda musí bejt
Stejnojmenné album, které získalo nominaci na tehdejší hudební cenu Česká Grammy či se umístilo na druhém místě v anketě časopisu Rock&Pop kategorie Nejlepší deska desetiletí, vychází v těchto dnech poprvé na 2LP. Nebřenský, který před časem s nadsázkou označil Vltavu za "idealistický projekt k záchraně světa", jako festivalový záskok rozhodně nezklamal.
Třídenní Metronome Prague, se začal, zatím ještě bez funkční hlavní scény, pozvolna rozjíždět nejen díky "starým pákám", ale také s přispěním rapové scény v jednom z pavilonů, kde se ve večerních hodinách představili například Robin Zoot, Andělem oceněný Jakub Rafael aka MC Gey s živou kapelou, James Cole & Idea nebo v současnosti jeden z nejoblíbenějších tuzemských raperů Smack One.
Vedle hudby Metronome Prague nabízí i doprovodný program, jehož součástí je například vernisáž výstavy, kterou připravil Marek Gregor. Druhá část MET Gallery je pak věnována fotografii, konkrétně portrétů umělců objektivem Romana Blacka Černého.
Text: Roman Jireš, foto: Valeria Semenová
Témata: Metronome Prague, Monika Načeva, Michal Prokop, Vltava, Výstaviště Holešovice
0,00
čtenáři
hlasuj