LIVE: Mňága a Žďorp zavítala do Brna, odehrála SPEŠL koncert ze střechy

Vydáno 25.04.2021 | autor: Hana Bukáčková

Valmezská formace Mňága a Žďorp hraje už měsíc sérii jarních streamů, kterými krátí sobě i fanouškům čekání na živé koncerty. Co vystoupení, to jiné tematické aranžmá i host. Pozvání na brněnskou střechu Šumavská Tower přijal Meky Žbirka. Nechyběla působivá světelná aparatura umístěná o patro níže i fanoušci dole na trávníku.

LIVE: Mňága a Žďorp zavítala do Brna, odehrála SPEŠL koncert ze střechy LIVE: Mňága a Žďorp zavítala do Brna, odehrála SPEŠL koncert ze střechy

Mňága a Žďorp

Šumavská Tower, Brno
25. 4. 2021

Letošní jaro kapela vsadila na jiný koncept - každý týden jiný host. Po Lukáši Pavláskovi, Petru Zelenkovi, Čechomor či Martinu Kyšperském si pozvala československou legendu a milovníka Beatles - Mira Žbirku. Ten zahrál trojici svých ověřených hitů 22 dní, Možno sa ti zdá a Len s ňou. Společně s Mňágou a Žďorp pak odehrál Salám banán. Obdařen byl opět dobrou náladou. Spolu s "domácími" ho doprovázel kytarista Honza Ponocný. Baskytarista Neky Mekymu věnoval knihu fotografií Kouzelné Beskydy. Na oplátku zpěvák počastoval kapelu pochvalou, že jsou nejpracovitější lidi. V závěru svého hraní prozradil, že má strach z výšky. Po setu následoval úprk směrem k výtahu.

Mňága a Žďorp vystoupila společně s Miro Žbirkou na střeše brněnských trojčat. Aplaus fanoušků byl slyšet i z přilehlých ulic

A není se čemu divit, byl oprávněný. Hrálo se v posledním, devaténáctém patře jedné z věží brněnských trojčat na Šumavské ulici, které se neřekne jinak než Šumavská Tower. Původně byly v merku Karlovy Vary a střecha hotelu Termal. Bohužel tam to nebylo možné nakonec zrealizovat, tak Mňága a Žďorp vsadila na moravskou metropoli. Že jste nikdy neslyšeli o tomto architektonickém komplexu? Nevadí. Já taky ne. Aby toho nebylo málo, budova prochází rekonstrukcí. Hrálo se tedy de facto na staveništi. Koncert proto vypadal velmi zajímavě a staticky nepředvídatelně, až měli fanoušci o kapelu strach. 66 metrů vysoko je už pořádný důvod k mravenčení, navíc v kostře objektu…

Obdobný koncert skupina odehrála vloni ve Valmezu. Pamatuji si na něj, byl to životní zážitek. Patřím mezi skalní fandy nadčasové Mňágy, viděla jsem je x-krát, ale tohle mělo jinou sílu, energii. Byl to tehdy jejich první takový koncert. Možná si v tu chvíli připadali jako legendární Beatles. Skandující fanoušci v přilehlém okolí. A v Brně to bylo obdobné. Terén s brněnskými panoramaty zabíraly z vícero úhlů pohledu poletující drony. Navíc blikající světla o patro níže vypadala jak na majáku. A proč taky ne. Svým způsobem byl koncert takovým příslibem lepší doby pro kulturu, že se vše vrátí co nevidět do normálu.

Tento koncert nebyl připomínkou konkrétního alba, jak tomu bylo u předešlých streamů Mňágy a Žďorp, ale byl takovou bestofkou. Koncert začal o hodinu dříve než předešlé. Z poloviny se hrálo ještě za světla při zapadajícím slunci. Zkraje členové ansámblu měli na sobě bezpečnostní vesty a helmy, které postupně odhodili. Díky fanouškům postávajícím dole pod budovou a pozvaným novinářům, kteří kvitovali každou píseň, si připadali díky adekvátnímu aplausu konečně jako na normálním koncertě.

Setlist: Vteřiny věčnosti, Hodinový hotel, Něgdy, Den, kdy v Brně hrála ABBA, Rodné lány, Svítáníčko, Hotel Savoy, 22 dní, Možno sa ti zdá, Len s ňou, Salám banán, Cesta může být cíl,  Ve 4 ráno, Goin´ blind, Matahari, Nagasaki Hirošima, Dutý ale free, Měsíc, Spaste svoje duše, Nejlíp jim bylo, Made in Valmez, Ne, teď ne!, Chtít chytit vítr, Písnička pro tebe

Text: Hana Bukáčková, foto: Lukáš Knoll
Témata: Mňága a Žďorp, Petr Fiala, Meky Žbirka

4,50