LIVE: První den rakouského Nova Rocku - Linkin Park, sexisti Steel Panther a historická chvíle pro Five Finger Death Punch

Vydáno 20.06.2017 | autor: Jan Trávníček

V tradičním červnovém dilematu rockových a metalových fanoušků, zda jet na rakouský Nova Rock, nebo do Německa za jedním z dvojice sesterských festivalů Rock am Ring/Rock im Park, většinou vítězí německá varianta. Složení kapel bývá bohatší, jména hvězdnější a byť jsou vyšší i náklady, celkový zážitek je o chlup lepší. Letos se ale pořadatelé německých přehlídek rozhodli dát přednost z velké části domácím interpretům, na Rock am Ringu nakonec proběhla i dobře známá kauza s možným teroristickým útokem, díky čemuž nakonec nezahráli Rammstein, takže vyrazit na Nova Rock se zejména díky neobyčejně nabušenému lineupu zdálo jako jediná možná volba. Byla správná?

LIVE: První den rakouského Nova Rocku - Linkin Park, sexisti Steel Panther a historická chvíle pro Five Finger Death Punch První den rakouského Nova Rocku - Linkin Park, sexisti Steel Panther a historická chvíle pro Five Finger Death Punch. Foto: Rusty Shepherd

NOVA ROCK
NICKELSDORF, RAKOUSKO
14. 6. 2017

Bez dlouhého otálení - rozhodně ano. Areál se sice od naší poslední návštěvy před čtyřmi lety trochu přeskládal, jinak ale čtyřdenní přehlídka na polích nedaleko Nickelsdorfu nabídla jako vždy spoustu prachu, metalových fanoušků navlečených do kostýmů od Ježíše, přes Spidermana až po Pikachu a mezi Linkin Park, System Of A Down, Blink-182 či Green Day se našlo místo i pro Davida Hasselhoffa.

LIVE: Od Rammstein ke Kings of Leon aneb 15 nej festivalu Nova Rock

V prostorách festivalu byla i letos slyšet čeština a slovenština skoro tak často jako němčina, snad už tedy můžeme říci, že jej našinci naplno vzali za svůj a investovat tak do vstupenky cca čtyři tisíce už spoustě z nich nepřipadá jako takové sci-fi. Stále se to bez jakýchkoliv pochyb určitě vyplatí.

CHYBĚJÍCÍ UPŘÍMNOST FIVE FINGER DEATH PUNCH

Letošní ročník bychom navíc mohli přejmenovat na rok, kdy si kapely testovaly nové zpěváky. Třeba hned první den to byli Five Finger Death Punch, u nichž se do poslední chvíle nevědělo, jestli vůbec vystoupí. Na předchozím koncertě v Tilburgu zpěvák Ivan Moody oznámil, že je to jeho poslední show a ještě před začátkem internetem létaly tiskovky potvrzující a zase vyvracející jeho slova. Fanoušci frontmana potýkajícího se se závislostí na alkoholu nakonec ani nespatřili, ze zákulisí se vynořil neznámý Tommy Vext, který se v posledních letech protočil mnoha kapelami, naposledy v Bad Wolves. Po koncertě bylo oznámeno, že Moody zůstává nadále členem, už nasmlouvané koncerty a podle všeho i ten podzimní v Praze odezpívá právě Vext. A jak mu to vůbec šlo?

Five Finger Death Punch a In Flames v listopadu zatřesou pražským Forem Karlín

Bezpochyby se hodně snažil, zpíval s až buldočí energií, pobíhal po pódiu sem a tam a jeho hlas v písních FFDP není ani skvělý, ani strašný. Je... akceptovatelný. Dá se to. Na zadek si z toho nesednete, ale vyloženě to nevadí. Pisatel spíše nelibě nese takový ten korporátní styl komunikace s fanoušky, kdy se formace stavěla do pozice "Nebojte se, všechno je fajn, písničky jsme sice nazkoušeli dnes ráno a radši ještě mezi každou skladbou uděláme minutovou pauzu, aby si Tommy v zákulisí stihl přečíst text dalšího songu, ale nic vážného se neděje, Ivan je 'nemocný' a my jsme poctěni tím, jak jsme teď všichni jeden pro druhého a že jsou věci takové, jaké jsou. Milujeme vás a děkujeme za podporu." V Rakousku jsme tak sice byli svědky historické chvíle v životě jedné kapely, ale opravdový rock'n'roll je o upřímnosti a ta teď ve Five Finger Death Punch hodně chybí.

Mimo ní ale ve středu zahráli zábavní reggae a ska umělci z Barcelony, kteří si říkají La Pegatina a nebo hardrockoví Airbourne, kteří se už asi nikdy nezbaví nálepky pokračovatelů AC/DC. Ti zase házeli lidem plechovky s pivem a frontman se s kytarou kolem krku a na zádech bodyguarda vypravil do kotle, aby lidem ukázal, jak vypadá nekompromisní, řízná muzika z Austrálie.

SEXISTICKÁ PRASATA STEEL PANTHER

Pomyslné vítězství mezi formacemi prvního dne ale patří Steel Panther. Glam-metalová srandaparta z Los Angeles není zábavná jen pro svou zálibu v kalhotách s leopardími vzory, laky na vlasy a líčení se v průběhu koncertu. Jsou to hlavně v dobrém slova smyslu sexistická prasata, která po svých fanynkách chtějí ukázat prsa (a dostává se jim toho), klidně se mezi sebou místo hraní deset minut uráží a dělají fórky o tom, jak by plnili donuty spermatem a dávali to holkám za super pochoutku. A byť se z toho můžete teď při čtení pohoršovat, věřte, že na místě byste se smáli od ucha k uchu s námi. Co je ale ještě důležitější a zapomíná se na to, jsou to navíc i výborní muzikanti! Ano, i jejich písničky jsou plné sexu, instrumentálně jim ale nelze nic vyčíst a některá kytarová sóla by mohli dávat za vzor jiným. Jestli jste ještě neměli tu čest, doporučujeme.

ZNOVU VÝTEČNÍ LINKIN PARK

Linkin Park byli fantastičtí. U nich snad ani nelze čekat nic jiného a pokud nejste z těch, kteří po vydání One More Light obřadně pálí všechny strhané a vybledlé plakáty, nic jiného než chválu na další z jejich skvělých koncertů skoro nelze říct. I když přece jen - pokud jste se na ně byli podívat i o čtyři dny dříve v Praze, máme pro vás několik drobností, které vás určitě potěší. V Praze jsme totiž dostali více písniček a mnohem lépe naladěnější kapelu.

LIVE: Linkin Park v Praze dokázali, že stále kralují pódiím. Aerodrome festival jim ležel u nohou

V Rakousku byla vynechána Battle Symphony, Waiting For The End, Somewhere I Belong, útržek Fort Minor i nejnovější titulní balada a jako náhradu jsme dostali jen Points Of Authority. Pokud jste si také mysleli, že slova Mikea Shinody o tom, jak je radost pro nás hrát staré i nové věci, že jsme novinky přijali mnohem lépe než jinde nebo jeho věnování písně One More Light svému zemřelému strýci Kenjimu říká při každém koncertě, tak kdepak. V Rakousku nic podobného nezaznělo a evidentně to tak nebyly připravené součásti show, ale spontánní, upřímné reakce. A i když sledovat Linkin Park z první řady bylo mnohem lepší, než z dálky v Letňanech a celkově to byla výborná ukázka současné formy amerického uskupení, pražský koncert je po srovnání s Rakouskem dodatečně ještě o to více docenit jako vynikající a navíc i o malý kousek lepší.

ZKLAMÁNÍ JMÉNEM FATBOY SLIM

Na závěr zahrál Fatboy Slim a to bylo naopak největší zklamání celého Nova Rocku. Když totiž jdete na koncert dnes už třiapadesátiletého Normana Cooka, chcete slyšet Right Here, Right Now, The Joker, Weapon Of Choice, Wonderful Night a spoustu dalších hitů. Co naopak nechcete, je skákající DJ za pultem, kterému hraje předpřipravený set, jenž ale neobsahuje jeho skladby, nýbrž hlavně současnou taneční muziku, kterou můžete slyšet na kdejaké diskotéce. A mezi vším tím nechutným "tuc tuc" se jednou za půl hodiny objeví fragment na moment puštěného vlastního hitu, který vzápětí přebije zase něco úplně jiného. Demonstrativní odchod ještě před koncem byl nevyhnutelný.

Druhý festivalový den byl ale ještě mnohem lepší a nabídl například Alter Bridge, Good Charlotte, Pendulum, Blink-182, Gojiru, In Flames nebo Slayer. O nich více už brzy. Zůstaňte s námi.

Setlist Linkin Park: Talking To Myself, Burn It Down, The Catalyst, Wastelands, One Step Closer, Castle Of Glass, Good Goodbye, Lost In Th Echo, Invisible, New Divide, Breaking The Habit, Crawling, Leave Out All The Rest, Points Of Authority, What I've Done, In The End, Faint, Numb, Heavy, Papercut, Bleed It Out

text: Jan Trávníček, foto: Rusty Shepherd

Témata: Nova Rock, Linkin Park, Five Finger Death Punch, Steel Panther, Fatboy Slim, festivaly

5,00