LIVE: Prvnímu dni Metronome festivalu kraloval Nick Cave. Surfoval na rukou fanoušků a vtipkoval

Vydáno 24.06.2022 | autor: Dominik Pavliš

Odstartoval největší hudební festival v metropoli Metronome Prague, který první den konání lákal na jména jako Nick Cave and The Bad Seeds, domácí Mňágu a Žďorp či na Lenku Dusilovou se svým tělesem Řeka Ansábl. V dalších dnech se mohou návštěvníci těšit na headlinery Beck, Oh Wonder, Underworld, ale i na spousty tuzemských kapel. Chybět nebude ani doprovodný program ve formě různých workshopů, projekcí filmů, výstav nebo diskusních fór.

LIVE: Prvnímu dni Metronome festivalu kraloval Nick Cave. Surfoval na rukou fanoušků a vtipkoval LIVE: Prvnímu dni Metronome festivalu kraloval Nick Cave. Surfoval na rukou fanoušků a vtipkoval

Metronome Prague
Praha, Výstaviště Holešovice
23. 6. 2022

Vůbec prvním koncertem letošního ročníku bylo vystoupení ukrajinské kapely Go_A, která svou zemi reprezentovala loni na Eurovizi, a dokonce se umístila mezi pěti nejlepšími. Svou folktronicou roztančili první návštěvníky festivalu na hlavní stagi. Na Mňágu a Žďorp, kteří je vystřídali, již bylo plno. Parta kolem skvělého frontmana a textaře Petra Fialy působí jako mezigenerační pojítko – kdo by neměl rád Mňágu, že? Záruka každého festivalu, inteligentní písničky, které nestárnou a sympatický projev kapely. Na začátek Metronomu to pravé ořechové.

Na co se těšit na Metronome Prague: Vystoupí Nick Cave, Beck, ale i Mig 21, Mňága a Žďorp či Sunbrella syna Mira Žbirky

Plynule navazovalo vystoupení Lenky Dusilové & Řeka Ansáblu na ČT Fontana stagi. Zde byla možnost se alespoň na chvíli schovat na tribunu před tropickým sluncem. Jak již z názvu vyplývá, Dusilová si přizvala uskupení „Řeka Ansábl“, se kterým odehrála svou desku Řeka, která jí, mimo jiné, přinesla ocenění ve třech kategoriích na Cenách Anděl 2020. „Nabídka Metronome na předvedení repertoáru s rozšířenou kapelou mi umožní více prohloubit prožitek a přiblížit předobrazy hudebních krajin Řeky ve velkorysejší hudební a vizuální formě,“ říkala Lenka Dusilová. Show umocňovaly postranní obrazovky s projekcí a povedlo se na výbornou. Intimní koncert by však lépe vynikl v potemnělém klubu, kde by jistě svůj potenciál naplnil na sto procent. Tento subjektivní názor však nezpochybňuje krásu vystoupení, které bylo opravdu silným zážitkem.

Hlavní hvězda festivalu, tedy Nick Cave se svou kapelou The Bad Seeds, započala svůj lehce přes dvě hodiny dlouhý set energickou rockovou skladbou Get Ready for Love, čímž si publikum okamžitě získala. Již od prvních tónů bylo jasné, že je Nick Cave se svými spoluhráči ve skvělé formě. Koncert pokračoval například písní O Children – jedním z největších hitů umělce, který mohou fanoušci znát též ze sedmého dílu filmového zpracování Harryho Pottera, Bright Horses, a došlo i na skladby jako White Elephant či Carnage – písně, které Cave vydal společně se svým dlouholetým spoluhráčem Warrenem Ellisem na stejnojmenné desce během karantény v důsledku nákazy virem covid-19. Při songu Red Right Hand zčervenaly jinak černobílé postranní promítací obrazovky a mezi přídavky fanoušci ocenili Into My Arms, Vortex a Ghosteen Speaks.

Samotný Cave je frontman se vším všudy – tu se nechá držet na rukou fanoušků, plive, odhazuje mikrofon, tu sedí za pianem, hraje emotivní balady a vypadá, že se každou chvíli rozbrečí. Všechny jeho polohy jsou však uvěřitelné a bez zbytečného patosu. Naopak si při koncertě dělal srandu z megalomanského „rozezpívávání publika“ a podobně. Jedné fanynce se ochotně podepsal, zatímco mu držela u pusy mikrofon, aby mohl dále zpívat, druhé fanynce věnoval písničku, většinu času, se pohyboval na předním výběhu u publika, se kterým se neustále chytal za ruce.

Silných momentů bylo hodně a ano, nejspíše ty samé, či obdobné věci dělá na každém koncertu, nicméně jistá spontánnost z Cavea sálala. Především však to, že ho koncertování stále ve čtyřiašedesáti letech baví. To je totiž to nejdůležitější a na výsledném dojmu z koncertu se to chtě nechtě vždy projeví. Dynamika koncertu byla velmi vyrovnaná, balady střídaly rockovější záležitosti, sboristky včetně jednoho sboristy krásně doplňovaly písně a Nick Cave ať už udělal cokoliv, bylo to s elegancí jemu vlastní.

Pátý ročník festivalu nabízí díky svému line-upu kultivovaný zážitek, skvělé prostředí areálu a v neposlední řadě výborný zvuk na všech stagích, za což si Metronome vysluhuje mimořádnou pochvalu. První den dokázal, že si tento mladičký festival vydobyl své místo na výsluní.

Text: Dominik Pavliš, foto: Martin Šimral/FB Metronome Prague
Témata: Nick Cave, The Bad Seeds, Mňága a Žďorp, Lenka Dusilová, Go_A

4,50