LIVE: Štěrkovnu Open Music si podmanil Jaromír Nohavica, s orchestry hráli Tomáš Klus a David Stypka

Vydáno 30.07.2018 | autor: Andrea Černá

Kde jinde než v krásném areálu u jezera vzniklého zatopením bývalé štěrkovny by se měli interpreti letošního ročníku cítit jako doma? Jaromír Nohavica pochází z Ostravy, Tomáš Klus z Třince, David Stypka z Dobré u Frýdku-Místku. Když se všichni potkají ve slezském Hlučíně, je z toho příjemný zážitek.

LIVE: Štěrkovnu Open Music si podmanil Jaromír Nohavica, s orchestry hráli Tomáš Klus a David Stypka LIVE: Štěrkovnu Open Music si podmanil Jaromír Nohavica, s orchestry hráli Tomáš Klus a David Stypka

ŠTĚRKOVNA OPEN MUSIC
HLUČÍN
26. - 28.7.2018

Hlučín se nachází na půli cesty mezi Ostravou a Opavou a záplavy aut z obou těchto směrů byly jasným poznávacím znamením, že se koná Štěrkovna Open Music. Akce má podtitul "festival mimořádných projektů", ať už jimi byl souboj balkánských kapel z Rumunska a Makedonie, koncert Nebe v mobilním planetáriu nebo jediné vystoupení Dana Bárty se skupinou Alice v tomto roce. Dobrý výkon odvedli Thom Artway nebo Paulie Garand. Netradiční sety ale připravili především headlineři.

JAROMÍR NOHAVICA

Jarkovy koncerty na českých festivalech se dají spočítat na prstech jedné ruky. Kromě Štěrkovny hrál tento víkend ještě na Benátské!, tím ale výčet jeho červencových aktivit končí. Na Štěrkovně zahrál pod příslibem, že do vystoupení dají fanoušci duši a budou řádně zpívat. Tento bod by diváci splnili na jedničku nebýt skupinky čtyř výtržníků, kteří i během harmonických písniček narušovali atmosféru. Ostravský bard ale umí ukázat, kdo má hlavní slovo, a dokázal mladíky rázně umravnit.

FOTOREPORT: Jaromír Nohavica zahájil slezský festival Štěrkovna Open Music. Vystoupili i Michal Hrůza nebo Pokáč

Třídenní vstupenky byly vyprodány a ty jednodenní v den Nohavicova koncertu stály dvojnásobek než na zbylé dny. I to ukazuje neutuchající popularitu jeho živých vystoupení. Koncert byl obdobou loňského představení v O2 areně. Během dvou hodin díky doprovodu muzikantů Roberta Kuśmierskieho a Pavla Plánka zazněly písně, na které jindy není příležitost a prostor. Došlo na skladby "dlouhé, krátké, veselé, smutné, nové, staré, chytré i hloupé", jak poznamenal zpěvák, jehož tematický rozsah je neskutečně široký. Od tklivého Petěrburgu a Sarajeva z alba Divné století přes patriotskou čtveřici Ostravo, Kopaná, Bazaly a Fotbal po táborákové klasiky Kozel, Když mě brali za vojáka a Pijte vodu. U protestsongu Hanba sláva si zaskandovali všichni, ačkoli jak si všiml Nohavica, "hanba řveme vždycky radši". To vše doplnil úryvkem Mozartovy árie. Dramaturgicky dokonalý koncert, ze kterého nemohl nikdo odcházet nespokojen.

Jaromír Nohavica není na festivalech častým hostem. Foto: Lucie Nohlová

TOMÁŠ KLUS

Teprve podruhé si Tomáš Klus zahrál s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Premiéru měla tato spolupráce začátkem roku v ostravské aule Gong, kde sklízela velmi dobré kritiky. Sympatický zpěvák, instrumentální hudební těleso, nové podání písní, jímavá atmosféra. Jenže právě atmosféra byla křehkým článkem hlučínského koncertu. Srovnání uzavřené auly a podvečerní travnaté louky vyznělo 1:0 pro Gong.

FOTOREPORT: Tomáš Klus s Janáčkovou filharmonií Ostrava byli hlavním tahákem druhého dne festivalu Štěrkovna Open Music

Navzdory dobrému ozvučení si v průběhu vystoupení polovina louky odešla pro pivo a v pivním stanu už zůstala až do konce. Tím přišla o hlavní bod večera, Klusovu čtvrthodinovou improvizaci mezi diváky, před kterou museli smeknout klobouk i jeho nejzarytější odpůrci.

Tomáš Klus zahrál s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Foto: Lucie Nohlová

DAVID STYPKA

S o něco menším tělesem vystoupil o den později David Stypka, letošní držitel cen Žebřík, Anděl a Jantar. Zdařilý byl už samotný koncert pouze v doprovodu jeho kapely Bandjeez, duet Dobré ráno, milá si se Stypkou místo Ewy Farne zazpívala herečka Lada Bělašková, tím ale výčet hostů nekončil. Na poslední třetinu si zpěvák přizval komorní orchestr ABS Strings. Ten skýtal třináct žaček Základní umělecké školy v Hlučíně a jejich nastudování písní Lodivod, Vrány taky, Kříž, Jericho a Láska není bylo příjemným ozvláštněním. Tím, že smyčce se připojily až na konci a pouze v několika písních, vynikly o to více. Atmosféra koncertu při zapadajícím slunci na břehu jezera vystihla celý letošní ročník hlučínské Štěrkovny.

FOTOREPORT: Třetí den festivalu Štěrkovna Open Music: Dan Bárta, David Stypka i balkánské dechovky

David Stypka si přizval smyčcový soubor ABS Strings. Foto: Lucie Nohlová

text: Andrea Černá, foto: Lucie Nohlová