RECENZE: Kniha o písních Pink Floyd není jen pro zaryté fanoušky, nabízí nezveřejněná fakta i řadu zajímavostí

Vydáno 23.11.2023 | autor: Dominik Pavliš

Kniha Pink Floyd: Všechny písně, vycházející u nakladatelství Slovart, detailně popisuje bezmála dvě stě vydaných skladeb této britské legendy. Zaměřuje se nejen na jejich nahrávání a nástroje, které v písních figurují, ale také na obecné informace o Pink Floyd, vztahy mezi jejími členy, zabývá se vývojem skupiny a přináší nespočet zajímavostí o tomto artrockovém fenoménu, jež pravděpodobně nejsou známy ani zarytým fanouškům. Šestisetstránková "bible" je doplněna o ikonické fotografie, ale i o řadu nezveřejněných či málo publikovaných snímků.

RECENZE: Kniha o písních Pink Floyd není jen pro zaryté fanoušky, nabízí nezveřejněná fakta i řadu zajímavostí RECENZE: Kniha o písních Pink Floyd není jen pro zaryté fanoušky, nabízí nezveřejněná fakta i řadu zajímavostí

Na první dobrou zaujme obálka, na které je fotografie kapely, jejíž členové hledí nahoru směrem do objektivu fotografa v tematicky narůžovělé barvě. Esteticky se jedná o nádhernou knihu, která se v domácí knihovně bude obzvláště vyjímat. Lehce laciněji však působí přebal, na kterém je velkými písmeny napsán název knihy a pod ním černobílá fotografie skupiny na fialovo růžovém pozadí.

TOP 7 koncertů Pink Floyd: legendární Pompeje i rekordní návštěvnost Strahova

První oddíl krátce představuje jednotlivé členy skupiny, její historii či první koncerty. Poutavě, stručně a přehledně. Další část knihy je věnovaná hudebnímu producentovi Joe Boydovi, který byl zakladatelem londýnského UFO klubu, jenž byl pro Pink Floyd zásadní. Jednalo se o „laboratoř" undergroundu a obdobu sanfranciského Fillmore West nebo Winterlandu, kolébek večírků s názvem Acid Tests. Vystupovali zde mimo jiné i Jimi Hendrix či Yoko Ono, dále se tam konalo čtení poezie a obdobné akce.

Třetí „kapitola“ je hlavním důvodem, proč si knihu skutečně pořídit. Na více než pětseti stránkách autoři Jean-Michel Guesdon a Philippe Margotin chronologicky popisují jednotlivé singly či celá alba. Úvodní stránka vždy přináší informace o přesném datu vydání desky, labelu, uvádí názvy všech skladeb (včetně těch nevydaných) i kódy nahrávek. U jednotlivých písní je pak popsán proces jejich vzniku, přičemž se čtenář dozví mnoho detailních historek.

Taktéž nechybí množství fotografií, které se k jednotlivým skladbám pojí. Někde najdeme okénko „Pro skalní fanoušky“, které nabízí méně známá, ale o to zajímavější fakta. Věděli jste například, že na samolepce nalepené na přebalu alba Wish You Were Here jsou vyobrazeny čtyři živly (vzduch, oheň, voda a země)? Pravděpodobně se také jedná o odkaz na znamení horoskopu čtyř členů kapely – Watersovy Panny, Gilmourových Ryb, Wrightova Lva a Masonova Vodnáře.

TOP 5 skvělých bubenických výkonů Nicka Masona v písních Pink Floyd

Další zajímavosti se čtenář dozví v obdobném okénku "Ve sluchátkách“. V tomto případě se jedná o postřehy, které vám prozradí, v jakých částech daných písní byste měli zbystřit. Například v Another Brick In The Wall, Part 1 je při pozorném poslechu pravého kanálu mezi 1:59 a 2:02 možné v pozadí zaslechnout bicí automat, který Gilmour nepochybně používal jako metronom, a jenž pravděpodobně unikl ze sluchátek jednoho z hudebníků. Bez této pomůcky by nebylo možné vytvořit tak přesné zpoždění kytary. Takovýchto zajímavostí je kniha plná. Hudebníci jistě ocení i fotografie a popisy nástrojů, které jsou s konkrétními skladbami spjaty.

Na konci knihy je také Slovníček, který vysvětluje pojmy, se kterými se čtenář v knize setká – většina z nich se pochopitelně týká hudebního světa. Některé jsou však poměrně vtipně přeloženy do češtiny a čtenář je musí brát lehce s nadhledem.

Pink Floyd: Všechny písně je zkrátka opravdovou Biblí pro všechny zaryté fanoušky britské formace. Pokud si ji chcete zakoupit k dostání je zde.

Text: Dominik Pavliš, foto: archiv iREPORTu, Slovart
Témata: Pink Floyd, Pink Floyd: Všechny písně, Roger Waters, David Gilmour, Syd Barrett, Richard Wright, Nick Mason, Bob Klose, Slovart