RECENZE: Ondřej Fencl s Hromosvodem nabízí radostné nepřeprodukované muzikantství

Vydáno 10.11.2023 | autor: Roman Jireš

Zatímco předchozí album Na kraji nebe bylo prezentované jako první sólová deska hudebníka a textaře Ondřeje Fencla a zároveň pátá studiová deska Sen nenasytných kluků jeho domovské skupiny Hromosvod, novinka i přes zdůrazněné jméno lídra a jeho dominantní autorský podíl působí celistvěji. Kapela výrazně a zdá se, že i sebevědomě, přispívá nejen autorsky k výsledku, kterým je ve většině ze třinácti nových písní radostné nepřeprodukované muzikantství.

RECENZE: Ondřej Fencl s Hromosvodem nabízí radostné nepřeprodukované muzikantství RECENZE: Ondřej Fencl s Hromosvodem nabízí radostné nepřeprodukované muzikantství

Ondřej Fencl & Hromosvod

Sen nenasytných kluků

Sen nenasytných kluků, Temperami, Holka z konce března, Hráli jsme do rána, Tvůj svět, Duha nad Žižkovem, Bylo nám míň, V kapkách rosy, Všecky jsou stejný, Ramzová, Zemřelý město, Báro, Třešňový sad.

13 skladeb / 44:08 min

Vydavatel: Galén

Je zajímavé sledovat, kam se v sestavě, kterou vedle Fencla a jeho kláves a foukací harmoniky tvoří kytary (Vojtěch Jindra), housle (Hana K. Vyšínská), baskytara (Jaryn Janek) a bicí (Tomáš Marek), dostal Hromosvod od svých folkových začátků. Pokud by někdo trval na žánrovém zařazení, hovořil bych o městském folkrocku s tematickým důrazem na Prahu v textech, v nichž najdeme duhu nad Karlínem a nad Žižkovem, Karlův most, dobývání pevnosti v Michli, Prokopské údolí nebo Petřín. Ale není to jen o metropoli, dostane se i na Ramzovou v Olomouckém kraji a její ski areál, kde "na rádiu Impuls hrajou příšerně". To mi od autora textu nepřijde taktické, protože chytlavou skladbu Báro bychom klidně mohli slýchat z rádia, které hraje hezky česky.

RECENZE: Schodiště natočilo album přiměřené svému věku a možnostem

Album Sen nenasytných kluků nabízí několik nijak se nerušících poloh. Třeba titulní skladba zní, jako kdyby Sto zvířat najali houslistku, Temperami zaujme úvodním rockovým kytarovým riffem, Holka z konce března je příjemný akustický kousek, klavírní balada Bylo nám míň vyvolává melancholickou náladu, Zemřelý město je tradiční blues a závěrečný Třešňový sad představuje intimní folkrockovou parádu.

Škoda, že Fencl je nápaditý skladatel, šikovný textař, ale nepříliš výrazný zpěvák. Zkuste si třeba představit, kam až by povedený šanson Hráli jsme do rána v mládí posunul takový Václav Neckář. Ale je třeba také zdůraznit, že na tu kvantitu muziky a textů v nebývalém množství Fenclových hudebních projektů, je Sen nenasytných kluků hodně kvalitní nahrávka. A myslím, že pokud se tenhle pracovitý muzikant bude dlouhodobě soustředit na jednu věc, můžeme se dočkat velmi zajímavého výsledku.

Text: Roman Jireš, foto: Mia Feres
Témata: Ondřej Fencl, Hromosvod, Sen nenasytných kluků, recenze

3,50