RECENZE: Sabaton na konci válečného běsnění slaví vítězství

Vydáno 02.08.2019 | autor: redakce

Dějepisná osvěta švédských metalistů se dočkala už deváté kapitoly. Inspiraci tentokrát sestava kolem Joakima Brodéna hledala v událostech tzv. Velké války, tedy konfliktu, který sužoval svět v letech 1914 - 1918. Výsledkem je deska plná emocí a nekonečného proudu energie.

RECENZE: Sabaton na konci válečného běsnění slaví vítězství RECENZE: Sabaton na konci válečného běsnění slaví vítězství

 

Sabaton

The Great War

Skladby:
The Future Of Warfare, Seven Pillars Of Wisdom, 82nd All The Way, The Attack Of The Dead Men, Devil Dogs, The Red Baron, Great War, A Ghost In The Trenches, Fields Of Verdun, The End Of The War To End All Wars, In Flanders Fields

11 trax / 38:27 min

Vydavatel: Nuclear Blast

Aby bylo zřejmé, že skupina přistupuje ke své tvorbě a hlavně ke zpracovanému tématu maximálně seriózně, vstoupila do studia 11. listopadu 2018, tedy na den přesně sto let po ukončení první světové války. Jako první singl byla uvolněna skladba Fields Of Verdun. Kdo má alespoň elementární znalosti vývoje světových dějin, bitva u Verdunu pro něj není neznámou, vždyť krvavá řež stála život přibližně 300 tisíc vojáků.

U jiných položek bez nápovědy uspějí spíš znalci vojenské historie, kteří jsou obeznámeni s osudy Thomase Edwarda Lawrence, známého jako Lawrence z Arábie (Seven Pillars Of Wisdom), Alvina Culluma Yorka (82nd All The Way), Manfreda von Richthofena (The Red Baron) nebo Francise Pegahmagabowa (A Ghost In The Trenches).

Možná proto je The Great War k dispozici kromě klasické verze i v tzv. historické edici, kde vypravěčka uvede posluchače do děje jednotlivých songů přiblížením základních souvislostí. Ačkoliv stále dávám přednost ryze hudební variantě, nenaplnily se obavy, že mluvené slovo bude rušivým elementem. Není ovšem jisté, zda se tak nestane při opakovaném poslouchání, kdy již nápověda nebude nutná.

Sabaton si přizvali válečný sbor. Koncertem připomněli osvobození Plzně

Pro hodnocení CD je důležité, s jakou bojovou strategií k nahrávce přistoupíte. Hodláte-li pětičlennou jednotku zahrnout salvou výčitek, stačí jedno či dvě přehrání a máte jasno. Vždyť většinu obsahu jste už v minulosti poslouchali, jen pod jiným názvem. Sabaton jsou dnes zavedenou firmou, kde všichni moc dobře vědí, co chtějí jejich zákazníci slyšet. Charakteristický zvuk a celkový koncept nemohl změnit ani kytarista Tommy Johansson, který se premiérově podílel na studiovém nahrávání.

Máte-li v úmyslu postavit se na druhou stranu barikády a bránit prapor kapely, budete argumentovat tím, že skvěle ovládá své řemeslo, nabízí dobře strukturované dynamické písně s chytlavými melodiemi, nápaditými kytarovými sóly a úderným hlasem frontmana. I díky mohutným sborům nechybí působivá atmosféra, podařilo se vyvarovat nudných okamžiků a výsledek je maximálně přesvědčivý.

A ono lpění na zažitém vzorci? Není stoprocentní. Na konec si Sabaton schovali hned dvě překvapení. Rekapitulace ztrát prostřednictvím The End Of The War To End All Wars začíná pozvolna, aby postupně vygradovala v doslova monumentální kus. Finiš obstará sborové provedení In Flanders Fields. Po počátečních rozpacích je třeba uznat, že slavná báseň z roku 1915, v níž kanadský lékař John McCrae vyjadřuje žal nad zabitými spolubojovníky, je smysluplným vyústěním alba.

Sabaton letos slaví dvacet let na scéně a díky The Great War je velký předpoklad, že si podmaní nová území a získají další "zajatce" do řad svých fans. Nové album by si totiž v armádní hierarchii vysloužilo vyšší hodnost než předchozí The Last Stand.

Text: Tomáš Rumler

Témata: Sabaton, The Great War, recenze, album

3,50

čtenáři

hlasuj
zavřít