Vydáno 24.02.2018 | autor: Dominik Pavliš
Islanďan Jóhann Jóhannsson byl znám především jako skladatel filmové, televizní, taneční a divadelní hudby. Od roku 2002 vydával také své sólové desky. O jeho významu mimo jiné svědčí nominace na Oscara za hudbu k filmům Teorie všeho a Sicario: Nájemný vrah. Za prvně zmíněný film si vysloužil Zlatý glóbus. Letos měl vystoupit na festivalu Colours of Ostrava, ale na jeho koncert už bohužel nedojde.
"Mým ideálem je hudba, v níž se elektronické a akustické tóny snoubí v dokonalé harmonii," pravil kdysi Jóhannsson.
Byl jednou z nejvýraznějších person islandské scény. Krom jeho nepopiratelného skladatelského a multiinstrumentálního talentu byl mnohými označován také za hudebního vizionáře. Narodil se 19. září 1969 v Reykjavíku, na jehož předměstí později vyrůstal. Když mu bylo jedenáct let, začal se učit hrát na klavír a trombón. Tuto zálibu s nástupem na univerzitu opustil a přešel k cizím jazykům a literatuře. Od svých osmnáctin hrál téměř celých deset let v různých indie-rockových skupinách. Právě v nich začal experimentovat s vlastními kompozicemi a hledat způsoby, jak překonávat žánrové hranice.
Zemřel skladatel Jóhann Jóhannsson, který měl vystoupit na Colours Of Ostrava
Jelikož se komunita umělců z Reykjavíku neřadila mezi nejpočetnější, spolupráce napříč různými sférami byla naprosto běžná. V roce 1999 stál u zrodu Kitchen Motors - uskupení, které si kladlo za cíl takovou spolupráci podporovat. Poté s dalšími třemi klávesovými nadšenci dali vzniknout projektu s názvem Apparat Organ Quartett, jehož členem byl až do roku 2012. Pod touto hlavičkou vyšla dvě alba.
První sólovou desku nazvanou Englabörn vydal roku 2002. Hrálo na ní smyčcové kvarteto, obohacené o elektronické prvky, perkuse a klávesy. O dva roky později vydal album Virthulegu Forsetar, kde například kombinoval žestě, varhany, klávesy a nezbytnou elektroniku.
Vliv na Jóhannssonovu tvorbu měl také jeho otec, který byl zaměstnán jako vedoucí údržby pro IBM a byl vůbec jedním z prvních islandských počítačových programátorů. "Ve volném čase tvořil zvuky a skládal melodie na IBM 1401, úplně prvním počítači, který byl na Islandu v roce 1964 instalován. Hudba, kterou naprogramoval, inspirovala mou vlastní kompozici IBM 1401 - A User's Manual. Některé zvuky, které tehdy otec vytvořil a natočil na kotoučový magnetofon, jsem použil přímo pro své album." Právě tato deska patřila k nejambicióznějším Jóhannssonovým projektům. V úplné verzi vyšla roku 2006.
K filmové hudbě se dostal přes práci na projektech pro divadelní a taneční představení. Z dalších filmů, pro které Jóhannsson vytvořil hudbu, můžeme jmenovat například The Good Life, Varmints, For Ellen či Prisoners. Zajímavostí také je, že byl autorem znělky 21. ročníku jihlavského festivalu dokumentárních filmů Ji.Hlava.
Jóhann Jóhannsson byl nalezen mrtvý v pátek 9. února ve svém berlínském bytě. Zemřel ve věku 48 let. "Dnes jsem ztratil kamaráda, který byl jedním z nejtalentovanějších hudebníků a nejinteligentnějších lidí, jaké jsem znal," uvedl skladatelův agent Tim Huson. Příčina úmrtí je veřejnosti neznámá.
text: Dominik Pavliš, foto: archiv
Témata: Jóhann Jóhannsson, Colours of Ostrava