RECENZE: ABBA natočila dobré písně, ale k svěžímu popu svých starých hitů se jen přiblížila

Vydáno 10.11.2021 | autor: Roman Jireš

ABBA vydala po čtyřiceti letech své nové, ale zároveň pravděpodobně i poslední album. Nabízí na něm jak roztančené písně, tak dávný hit SOS a dotýká se rovněž klimatických změn. Ačkoliv má příjemně "vinylovou stopáž", obsahuje i vyloženě nepovedené kousky. Tedy alespoň v kontextu toho, co v minulosti ABBA vydala. Poslední deska čtveřice je však i přesto důstojnou tečkou za kariérou formace.

RECENZE: ABBA natočila dobré písně, ale k svěžímu popu svých starých hitů se jen přiblížila RECENZE: ABBA natočila dobré písně, ale k svěžímu popu svých starých hitů se jen přiblížila

ABBA

Voyage

I Still Have Faith In You, When You Danced With Me, Little Things, Don't Shut Me Down, Just A Notion, I Can Be That Woman, Keep An Eye On Dan, Bumble Bee, No Doubt About It, Ode To Freedom

10 skladeb / 37:06 min

Vydavatel: Universal Music

Zdá se, že tvrzením členů skupiny ABBA můžeme věřit asi tak jako prohlášením většiny tuzemských politiků. Švédská popová legenda se po svém rozpadu v roce 1982 zatvrzele zavrhovala možnost návratu a v roce 2000 údajně odmítla nabídku jedné miliardy dolarů na opětovné koncertování. Ještě v červenci 2008 Björn Ulvaeus kategoricky prohlásil pro The Sunday Telegraph, že není žádná motivace a ABBA už se nikdy neobjeví na pódiu. A to přesto, že zájem o kapelu rostl od 90. let 20. století po celosvětovém úspěchu jejich alba ABBA Gold, desce coververzí britské kapely Erasure ABBA-esque, muzikálu Mama Mia!, stejnojmenného filmu i využití jejich písní v jiných filmech, jako například ve snímku režiséra Stephana Elliotta Dobrodružství Priscilly, královna pouště.

BIZÁR TÝDNE: Členové ABBA se vrací na pódia, ale pouze digitálně. Lístek stojí až jedenáct tisíc korun

Jenže v roce 2016 ABBA zazpívala The Way Old Friends Do z alba Super Trouper na soukromé párty ve Stockholmu a o dva roky později její členové oznámili, že nahráli dvě nové písně I Still Have Faith in You a Don't Shut Me Down. A všechno bylo jinak. Když skupina letos v září oznámila, že za dva měsíce vydá nové album Voyage, zaznamenalo 40 tisíc britských předobjednávek během prvních 24 hodin. Tři dny poté to ve Velké Británii bylo přes 80 tisíc předobjednávek. Tím byl překonán rekord největšího předobjednaného alba pro Universal Music UK, který dříve držela nahrávka Progress od Take That. O tohle, tedy o prachy, šlo nakonec asi především. Proč by jinak měla zapotřebí promluvit kapela, která již vše podstatné na popové scéně řekla?

Důstojná tečka, ale…

Jaké je tedy deváté studiové album kapely, nad jejímž popem museli uznale potřást hlavou i nezaslepení příznivci jiných žánrů? Hned v úvodní písni I Still Have Faith In You slyšíme typické vokály Agnethy Fältskogové a Anni-Frid Lyngstadové, ovšem v porovnání i s posledním albem Visitors, které vyšlo před čtyřiceti lety, jim svěžest a bezprostřední popová bezstarostnost chybí. Skladateleská dvojice Björn Ulvaeus a Benny Andersson pořád umí, takže to zní skoro jako stará dobrá ABBA, ale nahrávka jenom navozuje nostalgickou připomínku něčeho neopakovatelného. Klávesy v následující When You Danced With Me pak znějí podobně, jako v hitu Highland, kterým v roce 1992 uspěl v hitparádách Bennyho syn Peter Grönvall se svou skupinou One More Time.

ABBA vždy uměla nabídnou písně, které přes svoji zdánlivou jednoduchost skrývaly určitou dramatičnost. Na novince mezi ně patří roztancované Don't Shut Me Down nebo Keep An Eye On Dan s klavírem, který na jejím konci připomene dávný hit SOS. A třeba takové Bumblebee, v jehož textu se ABBA aktuálně dotkne problému klimatických změn, se úvodními píšťalami vrací k atmosféře prastaré skladby Fernando. Proč ne, nemusíme to brát jako vykrádání sebe sama, ale jako ukázku autorského rukopisu.

Album, které má příjemnou "vinylovou stopáž", však obsahuje i vyloženě nepovedené kousky, tedy v kontextu toho, co v minulosti ABBA nabízela. Mezi postradatelné písně patří vánoční písně Little Things plná klišé včetně dětského sboru a tuctová balada I Can Be That Woman. Závěr alba Voyage se však vydařil. Svižná No Doubt About It je přímeným odkazem k jiskřivým začátkům skupiny, která většinou své tvorby rehabilitovala slovo pop, a novinka těžko mohla mít lepší závěr, než klenutou melodii Ode To Freedom.

Nové, a prý opravdu poslední album čtveřice ABBA, by nakonec mohlo být poměrně důstojnou tečkou za její obdivuhodnou kariérou. Jenže to zasklili nápadem připravit turné, kde se nechají nahradit hologramy. Při multimediální show Abba Voyage mají virtuální obrazy členů kapely, takzvaní "abbataři", vystupovat společně s živou doprovodnou kapelou ve speciálně vybudované aréně. Kam tohle povede, bude se za čas chodit i koncerty hudby složené počítači? Děkuju pěkně, já si místo pohledu na hologramy raději půjdu poslechnout staré praskající desky s Waterloo, Mamma Mia nebo Dancing Queen.

Text: Roman Jireš, foto: Universal Music
Témata: ABBA, Voyage, recenze

2,50