Tajemství za logy kapel: Smajlík Nirvany, vlasatý panáček Pearl Jam i triáda 30 Seconds To Mars

Vydáno 17.08.2024 | autor: Natálie Bartlová

Loga některých kapel jsou ikonická – a nemyslíme cool fonty, ale skutečné symboly, které reprezentují skupiny stejně dobře jako jejich názvy. Určitě znáte např. vyplazený jazyk, triádu, šesticípou hvězdu nebo medvědí hlavu. Obrázky, které fanoušci rozeznají i bez názvu kapely pod nimi. Jak vznikly a co znamenají?

Tajemství za logy kapel: Smajlík Nirvany, vlasatý panáček Pearl Jam i triáda 30 Seconds To Mars Tajemství za logy kapel: Smajlík Nirvany, vlasatý panáček Pearl Jam i triáda 30 Seconds To Mars


Avenged Sevenfold

Okřídlená lebka, "deathbat", reprezentuje kapelu od roku 2001, kdy také Avenged Sevenfold (A7X) oficiálně debutovali. Ač logo nemá oficiálně vysvětlený význam, dá se předpokládat, že souvisí s gotickým a hardrockovým stylem a symbolikou, které nejsou americké metalové skupině cizí. Symbol lebky se pojí se smrtí, popř. smrtelností, zatímco netopýři a jejich křídla mohou značit tmu a schopnost se v ní orientovat, případně strach z neznáma a znovuzrození. A7X si navíc zvolili jméno kapely podle biblických postav Kaina a Abela (kniha Genesis) a jejich příběhu. Tudíž i když kapela logo nikdy nevysvětlila, jeho symbolika nebude náhodná.


Nirvana

Smajlík s křížky namísto očí a vyplazeným jazykem nebyl spojený s kapelou od jejích začátků. S návrhem loga přišel frontman Kurt Cobain, ale smajlík měl mít správně jazyk směrem nahoru, jako kdyby něco olizoval. Logo pak dopracoval umělecký ředitel hudebního vydavatelství, pod nímž měla Nirvana kontrakt. Vzniklo v roce 1991 pro účely proma alba Nevermind, kapela ho ale později příliš nepoužívala. Tou dobou už existoval font, který sestava používala pro vizuální zobrazení svého jména – tzv. „Onyx font“, jenž vznikl v roce 1989 za daleko jasnějších okolností.

Soud o ikonické logo Nirvany skončil. Strany svůj spor urovnaly

Inspirace pro logo není vyjasněná, podle jedné z populárních teorií jde o narážku na emblém bývalého strip klubu The Lusty Lady, který byl ve washingtonském Seattlu. V roce 2020 se o návrh loga přihlásil Robert Fisher, který tvrdí, že stojí za vznikem smajlíku, a že za výtvor nebyl nikdy odměněn. Na základě soudního jednání o autorství dal soud v prosinci 2023 za pravdu Nirvaně, Fisher se ale odvolal a očekává se pokračování sporu. Přesná historie tak není jasná ani po více než třiceti letech od doby, kdy se logo poprvé začalo používat.

Pearl Jam

Za logem druhé grungové kapely na seznamu opět stojí její zpěvák, Eddie Vedder. Vlasatý panáček, „stickman“, podle něj také nemá hlubší smysl a poprvé se objevil v roce 1991 na obálce singlu Alive. Panáček nicméně zdvihá ruce vzhůru do tvaru V a pro mnoho fanoušků značí zprávu: Ještě pořád žiju („I’m still Alive“). Mnozí ho také vztahují přímo k písni Jeremy z debutového alba Ten, která popisuje reálný příběh o sebevraždě teenagera přímo během vyučování.

RETRO 2000 | Pearl Jam: Eddie stával na pódiu jak prkno. Změnilo se to, když ho vzal Chris Cornell na pivo

Debutové album Pearl Jam je hodně o sebereflexi a negativních emocích, jako deprese, sebevražedné tendence, pochyby či osamocení. Je proto pochopitelné, že si ho někteří fanoušci nechávají tetovat s odkazem právě na překonání temných období ve svých životech.

Red Hot Chili Peppers

Červená hvězdička Red Hot Chili Peppers (RHCP) neprocházela tak dramatickým vznikem jako smajlík Nirvany. Podobně jako u Nirvany, RHCP potřebovali ve svých začátcích v 80. letech vytvořit logo pro propagaci desky. Frontman Anthony Kiedis tak bez většího rozmyslu načrtnul hvězdu (v angličtině se pro ni využívá označení „asterisk“), která samozřejmě musela být červená, a která zůstává jedním z nejsnáze rozeznatelných log na světě. Někteří vidí v logu podobnost s tzv. hvězdou chaosu podle spisovatele Michaela Moorcocka (v angličtině „Star of affinity“), což není vzhledem k filozofii skupiny marná teorie – RHCP vždy tvrdili, že z chaosu vznikají i dobré a produktivní věci. Při dotazu na interpretaci symbolu však Kiedis říkává, že hlubší význam nemá a vlastně jde o „p*del anděla očima pozemského pozorovatele“.  

30 Seconds to Mars

Jako jediná kapela z dnešního dílu mají američtí rockeři 30 Seconds to Mars (30STM) logo promyšlené. Jejich původní znak představoval fénix přezdívaný členy skupiny "Mithra", kterého obklopoval latinský nápis "Provehito in Altum". Ten lze volně přeložit jako "Nahoru k výšinám". Obecně vzato je pak fénix spojený s přerodem, znovuzrozením. S albem This Is War (2009) kapela logo vyměnila za triádu - trojúhelníkový emblém, který symbolizuje trojici muzikantů, z nichž se současní 30STM skládají.

 

Toto samozřejmě není ani zdaleka úplný výčet kapel se zajímavým logem a historkou k němu. V příštím díle se můžete těšit na příběhy kapel Linkin Park, The Offspring, Sleep Token či Twenty One Pilots.

 

Text: Natálie Štrbáková, foto: Kameron Pollock, Sony Music, Live Nation, archiv iREPORTu
Témata: Avenged Sevenfold, Nirvana, Pearl Jam, Red Hot Chili Peppers, 30 Seconds To Mars, logo, symbol

NEJČTENĚJŠÍ

SOUTĚŽE

SOUTĚŽ: Gregory Porter v Praze SOUTĚŽ: Michael Kocáb 2x35
zavřít