Vydáno 04.12.2015 | autor: Daniel Maršalík

Duchovní otcové taneční a elektronické scény, Kraftwerk, se po jedenácti letech vrátili do Prahy. A opět si ji podmanili. Synthpop má zkrátka v Česku silný fanklub.

LIVE: Hard disky se nezasekly, Kraftwerk předvedli dokonalou 3D show LIVE: Hard disky se nezasekly, Kraftwerk předvedli dokonalou 3D show

KRAFTWERK
FORUM KARLÍN, PRAHA
3. 12. 2015

Ještě pár minut před osmou hodinou, před ohlášeným začátkem koncertu, se karlínskými ulicemi linula asi 200 metrů dlouhá fronta fanoušků německých Kraftwerk, kteří u nás mají podobnou pozici jako britští Depeche Mode. Kolem jejich koncertů je vždy velký hype a pořadatelé nemusí mít strach,  že by nebylo vyprodáno. U vchodu byl kvůli bezpečnosti prohledán každý návštěvník a hlavně každý dostal brýle, díky nimž v sále mohl sledovat trojrozměrné projekce. Hudba Kraftwerk by nebyla zdaleka tak podmanivá, kdyby ji nepovyšovala silná vizuální stránka multimediálního projektu jménem Kraftwerk. S ním jsme projeli dálnici i závod Tour de France, a dokonce jsme mohli sledovat cestu létajícího talíře, který přistál v Praze přímo u koncertního sálu Fora Karlín.

Jít na koncert Kraftwerk znamená jít si užít retro. Ne ale do skanzenu typu diskotéky Jirky Neumanna, které se konají každý víkend v pražském Lucerna Music Baru, ani do Lidlu během retrotýdne. Show Kraftwerk není o nostalgickém vzpomínání na zlatá sedmdesátá. Čtveřice Ralf Hütter, Henning Schmitz, Fritz Hilpert a Falk Grieffenhagen má co nabídnout i posluchačům, kteří se narodili až po době největší slávy kapely z Düsseldorfu. Letitou hudbu i dobové videosekvence nebo piktogramy podává nejmodernějšími kanály. Čistou scénu tvoří obří videostěna a čtyři blikající mixpulty, za kterými se dvě hodiny lehce kroutí muzikanti. Jediná změna nastala při prvním přídavku Die Roboter, kdy hudebníci byli nahrazeni hýbajícími se maketami jich samých, ale za mlada.

Pet Shop Boys zelektrizovali Forum Karlín

Na koncertu vládla velmi ukázněná nálada, jako by posluchači Kraftwerk byli samí rozumní lidé. Nedocházelo k žádným šarvátkám a strkanicím, nikdo nebyl opilý a nikdo nepředbíhal ve frontách do areálu, do šatny nebo na pivo. Spokojen musel být každý i s dokonalým zvukem, který zvukaři ve Foru Karlín zařídili. Navíc Kraftwerk na svém 3D Concert Tour hrají ty nejoblíbenější písničky jako Autobahn, The Model, The Robots, Radioaktivity, Spacelab, Numbers nebo Tour de France. Nejvíce (pět) jich pochází z roku 1978 z desky The Man-Machine.

TOP 27 velkých koncertů podzimu (II.)

Ačkoliv se Kraftwerk během celého vystoupení nehnuli ze svých míst u designových mixpultů a nepropotili své dresy, které při určitém osvětlení zářili, jako správná elektrárna vydali ze sebe mnoho a nadchli natěšené publikum. Je fascinující sledovat kapelu, která stála na počátku elektronické hudby a dodnes má co říct. Pravdou je, že bez silné vizuální stránky by koncert neměl zdaleka takový účinek, ale právě proto Němci nabízejí komplexní ucelený zážitek. Hard disky a ani žádná další technika se nezasekla, Praha zažila perfektní show. S Kraftwerk a 3D brýlemi na očích jsme byli všichni tak trochu roboti.

text: Daniel Maršalík, foto: klapper.cz/musicserver.cz

4,50