Florian Schneider - Zvukový perfekcionista s Kraftwerk ovlivnil řadu směrů od techna přes house až po hip hop

Vydáno 09.05.2020 | autor: Roman Jireš

Spoluzakladatel německé skupiny Kraftwerk Florian Schneider-Esleben, který zemřel po boji s rakovinou 21. dubna ve věku 73 let, patřil k nejvýznamnějším průkopníkům elektronické hudby. Z kapely, kterou založil společně se spolužákem z konzervatoře Ralfem Hütterem, sice odešel v roce 2008, podílel se však na jejích zásadních albech Autobahn, Radio-Activity, Trans-Europe Express, The Man-Machine nebo Computer World.

Florian Schneider - Zvukový perfekcionista s Kraftwerk ovlivnil řadu směrů od techna přes house až po hip hop Florian Schneider - Zvukový perfekcionista s Kraftwerk ovlivnil řadu směrů od techna přes house až po hip hop

 

Smrt si říká rock'n'roll (413.) - Florian Schneider

Schneider si nikdy nepotrpěl na mediální rozruch kolem své osoby, se světem komunikoval především hudbou. Takže příliš nepřekvapuje, že jeho úmrtí bylo oznámeno s týdenním zpožděním a byl v tichosti pohřben při soukromém obřadu. "Byl to vizionář, hudební revolucionář. Společně s Ralfem Hütterem stál Florian Schneider u zrodu kapely, bez níž by David Bowie nejspíš až do konce svých dnů drhnul na španělku folk-rockové písně, nebyli by Depeche Mode, New Order, nevznikla by elektronická taneční scéna," konstatoval hudební publicista Jindřich Göth.

Zemřel Florian Schneider, zakladatel a mozek kultovních Kraftwerk


Na autobahn za čistým zvukem

Schneider-Esleben a Hütter začali hudebně spolupracovat v roce 1968 v Düsseldorfu v kapele Organisation. O dva roky později vydali první eponymní album Kraftwerk. V té době byl soubor ovlivněn psychedelií a využíval více nástrojů. Schneider hrál na kytaru, flétnu a housle. Cítil se však tradičními nástroji omezen a nakonec si pořídil syntezátor. Kraftwerk následně prosluli svébytným, plně syntetickým, minimalistickým zvukem a tradičně statickými i výtvarně stylizovanými vystoupeními. Podle kritiků jejich hudba výrazně ovlivnila řadu pozdějších směrů od techna přes house až po hip hop.

Ve svém studiu Kling Klang u Düsseldorfu nahrávali Kraftwerk desky, jimiž zejména na přelomu 70. a 80. let udávali směr vývoji elektronické hudby. Stali by se klasiky svého žánru, i kdyby nenahráli nic jiného než chladným zvukem proslulou desku Autobahn z roku 1974. "Rádi ignorujeme publikum. Když hrajeme, veškerou naši koncentraci věnujeme hudbě. Velice nás zajímá původ hudby. Zdroj hudby. Čistý zvuk je něco, čeho bychom velmi rádi dosáhli," prohlásil Schneider.


Die Menschmaschine


Zvukem německých elektronických kapel včetně Kraftwerk se inspirovali také úspěšní představitelé popověji laděné nové vlny jako Ultravox nebo OMD. Album Computer World z roku 1981 s hitem Pocket Calculator však ukázalo, že Kraftwerk stále mají co říct. V devadesátých letech se sice zaměřili na digitalizaci starších skladeb, dokázali však v roce 2003 zabodovat i novinkou Tour de France.

Kapela s typickou pódiovou stylizaci bez pohybu a často s image jakýchsi androidů v roce 2014 získala cenu Grammy za celoživotní dílo.  "Kraftwerk není kapela," uvedl Schneider v roce 1975 pro magazín Rolling Stone. "Je to koncept. Říkáme tomu 'Die Menschmaschine', což znamená 'lidský stroj'. Nejsme kapela. Já jsem já. Ralf je Ralf. A Kraftwerk je nástrojem našich nápadů."

LIVE: Metronome festival, den druhý - Primal Scream vzpomněli zakázaný song v českých rádiích, Kraftwerk hráli pro pamětníky

Schneider-Esleben, který byl v roce 1998 jmenován profesorem na Univerzitě umění a designu v Karlsruhe, kde měl učit předmět Mediální umění a performance, odešel z formace v roce 2008. Oficiálně k tomu žádný důvod nesdělil, podle Hüttera pracoval na mnoha dalších projektech. "Je to zvukový perfekcionista, takže pokud zvuk nedosahuje určitého standardu, nechce na tom dělat," podotkl Hütter ke svému kolegovi.


Metronome už bez Schneidera

Sestavu Kraftwerk opustil Schneider už v roce 2008. Nebyl tedy u toho, když tato elektronická legenda excelovala v roce 2015 ve zcela zaplněném sále Fora Karlín ani když loni ve stylizovaných kostýmech, které splývaly s projekcí s digitálními záznamy zvukových frekvencí, zápisů počítačových algoritmů či sloganů a hesel odpovídajících jejich hudbě a textům, završili pražský festival Metronome.



Kraftwerk už bez Schneidera odehráli řadu zajímavých vystoupení, například když na sériích osmi koncertů v letech 2013 až 2014, mimo jiné v londýnské galerii Tate Modern nebo v zaplněném sálekulturního centra Fondation Louis Vuitton na západě Paříže, věnovali každý večer jednomu svému albu.

Skupina, která je podle mnoha hudebních expertů zakladatelem elektronické moderní hudby, oslovila i řadu tuzemských muzikantů. "Kraftwerk jsou dokonalou skupinou. Dokonalou v německém i jiném slova smyslu. Vše je u nich naprosto dotažené, extrémně funkční," chválil německé hudebníky například textař a baskytarista Tata Bojs Mardoša.

text: Roman Jireš

Témata: Kraftwerk, Florian Schneider, elektronická hudba

zavřít