RECENZE: Náboženství jménem Depeche Mode ve filmu, který fanoušky dojme k slzám

Oficiální premiéru má film Depeche Mode: Spirits in the Forest 21. listopadu. My jsme ho měli možnost vidět dřív, a tak vám přinášíme recenzi.

RECENZE: Náboženství jménem Depeche Mode ve filmu, který fanoušky dojme k slzám RECENZE: Náboženství jménem Depeche Mode ve filmu, který fanoušky dojme k slzám

Depeche Mode: Spirits In The Forest

Režie: Anton Corbijn

95 min

Distributor: Aerofilms

Fanouškovská základna kolem kapely Depeche Mode byla vždycky obrovská a velmi oddaná. Na celém světě existuje nespočet fanklubů a revivalových skupin. Charismatičtí černooděnci jsou zkrátka naprostou modlou a předmětem zbožňování. Stačí se zajít podívat na libovolný koncert a spojení mezi muzikanty a fanoušky přímo fyzicky cítíte. A skvělé je, že toto duchovní pouto se podařilo přenést i do filmu.

TOP 10 koncertů zahraničních umělců v Československu před Sametovou revolucí: Depeche Mode, Elton John i Tina Turner

Dvorní fotograf a režisér kapely, slavný Anton Corbijn, se ujal i režie tohoto hudebního dokumentu o tom, jak se muzika DM prolíná životem šesti vybraných fanoušků. Sledoval jejich životní příběhy, včetně poutě z domova až na koncert. Právě záběry z vystoupení jsou důležitou součástí filmu - jde o pompézní show v berlínském amfiteátru Waldbühne z léta 2018, kterou "Depešáci" zakončili své turné s názvem Spirit.

Šest silných příběhů

Duchovno ostatně prostupuje celým filmem. Když sledujeme intimní portréty šesti hlavních postav, tří žen a tří mužů (z Mongolska, Francie, Ameriky, Brazílie, Rumunska a Kolumbie), máme pocit, že jsme svědky něčeho velmi křehkého, a přitom neuvěřitelně silného. Příběhy zúčastněných fanoušků jsou všechny svým způsobem fascinující, ať je to žena, jíž hudba DM pomohla bojovat s rakovinou i rozvodem (Goreova skladba Precious ostatně pomohla zvládnout těžké chvíle nejenom jí), homosexuální Brazilec, který zvládl náročný coming out, nebo Francouzka, která v pětadvaceti letech po vážné dopravní nehodě ztratila paměť. Jediné, na co si ve svém novém životě vzpomněla, byla písnička od Depeche Mode zaslechnutá v rádiu.

TOP 10 koncertních filmů: Depeche Mode, Pink Floyd, Metallica i Queen

Pozoruhodný je i život sympatického chlapíka z Kolumbie, který před lety založil revivalovou skupinu a spolu se svými dětmi předělává notoricky známé písničky do netradičních aranžmá, přičemž vymýšlejí nové zvukové kulisy (jako třeba mlácení do plechovek Fanty a používání rozprašovače na vodu). Rumunský sympaťák se zase baví tím, že fotí své kamarády oblečené do kostýmu krále po vzoru videoklipu Enjoy The Silence, a to v rumunských horách. Mimo jiné vzpomíná také na to, jak si koupil svou první kazetu Black Celebration, ale měl strach, že mu ji jeho starý kazeťák poškodí, a tak ji měl pro jistotu jenom vystavenou. Mladá Mongolka, která žije se svou babičkou, zase vypráví, jak se díky písničkám Depeche Mode naučila anglicky a teď může dělat turistickou průvodkyni v Ulanbátaru.

Věřte, čemu chcete

"Jít na koncert Depeche Mode je jít jako do toho nejlepšího kostela, v jakém jste kdy byli," říká jedna z protagnonistek filmu. I ostatní mluví o duchovním, sdíleném a veskrze pozitivním zážitku, který hudba a živé koncerty kapely přinášejí. "Víra, tolerance a naděje," vyjmenovává další z hrdinů hodnoty, které pro něj milovaná skupina vyjadřuje. "Navíc máte pocit, jakoby právě tihle muzikanti a jejich písničky mluvili přímo k vám." Další věta, kterou jsem si ze sledování "Duchů v lese" odnesla, je tahle: "Depeche Mode nás učí, že můžete věřit naprosto všemu, čemu chcete."

Snad jedinou věcí, kterou lze filmu vyčíst, je ta, že se kamera při koncertu věnuje téměř výhradně Daveovi Gahanovi. Přitom vychutnat si některý song v podání andělského Martina Gorea by celkovému dojetí přidalo minimálně dalších dvacet procent. Ale i takhle ho bylo dost.

Text: Iva Hadj Moussa

Témata: Depeche Mode, film, kino, Spirits in the Forest, recenze, Aerofilms

4,50