RECENZE: Album Endless Summer Vacation od Miley Cyrus je dospělé, i přesto na něm ale hudebnice tápe

Vydáno 23.03.2023 | autor: Tomáš Kocian

,,Nový rok, nová Miley." Tímto statusem na Instagramu letos odstartovala americká zpěvačka čekání na její aktuální novinku Endless Summer Vacation. Její "nekonečné letní prázdniny" jsou zřejmě nejvyspělejším albem, které doposud nahrála. Zároveň se ale zdá, že zpěvačka neví, jakým hudebním směrem se vydat.

RECENZE: Album Endless Summer Vacation od Miley Cyrus je dospělé, i přesto na něm ale hudebnice tápe RECENZE: Album Endless Summer Vacation od Miley Cyrus je dospělé, i přesto na něm ale hudebnice tápe

Miley Cyrus

Endless Summer Vacation

Muddy Feet, Wildcard, island, Handstand, You, Wonder Woman, Thousand Miles, Violet Chemistry, Jaded, Flowers, River, Rose Colored Lenses

12 skladeb / 43:20 min

Vydavatel: Smiley Miley

Pokud jste Miley Cyrus nějakou dobu nesledovali a máte ji doposud spojenou s velkou demoliční koulí a rebelskou imagí, bude pro vás nové album překvapením. Poté, co na svém sedmém studiovém albu Plastic Hearts ukázala dospělou a vážnější Miley, jde novinka zase o něco dál.

Asi málokdo se v letošním roce dokázal vyhnout singlu Flowers. Z nenápadné písně, se nakonec vyklubal virální hit takových rozměrů, že by si v popularitě mohl zadat i s legendárním Wrecking Ball. Sociální sítě, tedy převážně TikTok a Instagram, zaplavila vlna silně emancipované popové skladby. Píseň však nenabízí jen chytlavý refrén, na které by popové publikum dychtivě čekalo, ale také vkusné sloky, které nefungují jen jako výplň.

Pomalu ale jistě doznívající retro vlna s odkazy na osmdesátky se nevyhla ani Cyrus. Jaded má perfektní rozjezd s kolísajícími synthy. Škoda refrénu, který je zbytečně táhlý a až na pováženou jednoduchý. Rozchodová píseň o promarněném vztahu tak kvůli tomu působí až zbytečně křečovitě. V textu je cítit smutek, nikoliv však zášť a nějaké pálení mostů, na které jsme byli v dřívější tvorbě zpěvačky zvyklí.

Muzikantka se na Endless Summer Vacation nevyhýbá ani experimentům. K těm povedeným se rozhodně řadí píseň Handstand. Začíná zpěvaččiným mluveným slovem a rozjede se v zajímavou elektro experimentální skladbu, která přesně koresponduje s divokým popisem sexuálních radovánek. Nejde o žádnou láskyplný track. Čiší z něj živočišnost a svým způsobem upoutá posluchačovu pozornost. Pikanterií této skladby je, že ji produkoval Maxx Morando. Pokud vám to jméno nic neříká, zřejmě nepatříte mezi skalní fandy zpěvačky. Jde totiž o jejího přítele.

Mezi povedné se dají na novém albu zařadit také hostovačky. Spolupráce se Siou dala vzniknout tracku Muddy Feet. Ten společně s pianem otevře i výrazný beat a pro tuhle desku nezvykle ostrá slova, která jsou údajně adresovaná jejímu expartnerovi herci Liamu Hemsworthovi. Nevím, co si ti dva udělali, ale touha po pomstě a vztek z téhle skladby vyloženě profackuje posluchače. Jde zároveň o nejkratší počin na aktuálním albu. I se stopáží, která činí něco málo přes dvě minuty, patří k výrazně zábavným prvkům novinky. Druhým hostem je zpěvačka Brandy Carlile. Poněkud klidnějši Thousand Miles je příjemné a hlasy obou hudebnic se k sobě perfektně hodí.

Tyhle nekonečné prázdniny Miley Cyrus jsou výživné. Nedrží ale moc pohromadě. Zpěvačka vsadila na povětšinou solidní synth pop, který občas proloží něčím trochu více fresh. Bohužel je to málo. Korunu všemu nasadí závěrečná Wonder Woman. Tedy kýčovitá klavírní balada, která už do konceptu nezapadá vůbec. Silnou message o nezlomné ženě kazí snaha být srdceryvná za každou cenu. Táhlé vokály jsou zkrátka až moc velkým tlačením na pilu.

Text: Tomáš Kocian, foto: Sony Music
Témata: Miley Cyrus, Endless Summer Vacation, album, recenze

3,00