RECENZE: Alice Cooper vrací lesk rodnému Detroitu

Vydáno 05.03.2021 | autor: Tomáš Rumler

Pokud bychom se drželi slavného citátu o tom, že není radno věřit nikomu, komu je přes třicet, museli bychom novinku Alice Coopera minout velkým obloukem. Byla by to ale chyba.  Detroit Stories sice není jeho nejlepším dílem, jedná se ovšem o nahrávku maximálně upřímnou. Tudíž důvěryhodnou.

RECENZE: Alice Cooper vrací lesk rodnému Detroitu RECENZE: Alice Cooper vrací lesk rodnému Detroitu

Alice Cooper

Detroit Stories

Rock & Roll, Go Man Go, Our Love Will Change The World, Social Debris, 1000$ High Heel Shoes, Hail Mary, Detroit City 2021, Drunk And In Love, Independence Dave, I Hate You, Wonderful World, Sister Anne, Hanging On By A Thread (Don't Give Up), Shut Up And Rock, East Side Story

15 skladeb / 50:18 min

Vydavatel: earMusic

Detroitský rodák Alice Cooper není první, kdo šíří slávu největšího města amerického státu Michigan. Pravděpodobně nejznámější reklamu této oblasti poskytují v rámci hudebního průmyslu už od roku 1976 Kiss. Mezi rockery snad není nikdo, kdo by neznal otvírák alba Destroyer, tedy hit Detroit Rock City. Producentem byl tenkrát Bob Ezrin, jenž tuto funkci plní i na Detroit Stories.

LIVE: Alice Cooper řádil v Bratislavě. Při hororové show si nechal useknout hlavu gilotinou

Na svůj eponymní debut (1993) zařadili track nazvaný Detroit Rancid, také zatím poslední řadovka Red Hot Chili Peppers The Getaway (2016) obsahuje stejnojmennou položku. Existuje i několik CD pojmenovaných podle velkoměsta, které před osmi lety vyhlásilo bankrot, zároveň je domovem Detroit Red Wings. Zatímco hokejový klub nechává v posledních letech bídnými výkony vzpomenout na nechvalně proslulou éru „Dead Wings“, Alice Cooper se o svou reputaci obávat nemusí.

Na vzniku Detroit Stories se podílela nebývale početná sestava muzikantů. Nescházejí ani parťáci z dávných dob, tedy trio Michael Bruce, Dennis Dunaway, Neal Smith. Všichni jsou podepsáni už pod deskou Pretties For You (1969), díky níž svět začal poznávat muže, který se narodil jako Vincent Damon Furnier. Opomenuti nesmí zůstat Wayne Kramer (MC5), Joe Bonamassa, Mark Farner (Grand Funk Railroad) nebo Larry Mullen Jr. (U2).

Několik skladeb už fanoušci znají z dva roky starého EP Breadcrumbs. Novotou nevoní ani úvodní song Rock & Roll. Originál z dílny Lou Reeda pochází z Loaded legendárních The Velvet Underground. Cover verzí je i hravá píseň Our Love Will Change The World detroitské (jak jinak?) popové skupiny Outrageous Cherry, do repertoáru MC5 patří sice zkrácená, zato přibroušená Sister Anne. Bob Seger je pro změnu autorem East Side Story. Alice Cooper sáhl i do vlastního archivu, neboť Detroit City je už součástí alba The Eyes Of Alice Cooper (2003).

Podobně pestrá jako výběr kusů určených k přepracování je celá kolekce. Punková svižnost pohání Go Man Go. Soulem načichlá je 1000$ High Heel Shoes, bluesově utrápená Drunk And In Love, rock & rollově bezstarostná Independence Dave. Za typickou ukázku tvorby Alice Coopera lze označit I Hate You nebo Wonderful World s utopickým přáním „byl by to nádherný svět, kdyby všichni byli jako já“.

Po vzoru Aerosmith a jejich písničky Shut Up And Dance nabádá třiasedmdesátiletý bard, že by bylo lepší neřešit hlouposti, odolat touze vnucovat okolí své názory úplně na všechno… Prostě Shut Up And Rock. Role terapeuta se zpěvák chopil v Hanging On By A Thread (Don't Give Up). Povzbuzující slova se hodí v jakékoliv době, ale závěr s uveřejněním telefonního čísla na americkou obdobu Linky bezpečí (Suicide Prevention Hotline) připomíná reklamní spot.

První počin s vkladem Alice Coopera vyšel v roce 1969. V onom roce rozšířili svou diskografii i The Beatles či Elvis Presley. Dnes tak trochu „pravěk“. O to víc je obdivuhodné, že hudebník, s nímž je neodmyslitelně spojena žánrová škatulka „shock rock“, je stále aktivní součástí scény. Detroitské příběhy navíc nemůžou jeho příznivce zklamat.

Text: Tomáš Rumler, foto: archiv iREPORT
Témata: Alice Cooper, Detroit Stories

3,50