RECENZE: Beyoncé zve na taneční parket, deska Renaissance je prosycena sexualitou

Vydáno 03.08.2022 | autor: Tomáš Kocian

Popová diva Beyoncé je stálicí světové hudební scény už několik dekád. V posledních letech se z ní ovšem spíše stáhla. Vůbec poslední studiové album vydala před dlouhými šesti lety a v mezidobí pracovala pouze na soundtracku k animovaným filmům. Novinka s názvem Renaissance s sebou tedy nese velká očekávání.

RECENZE: Beyoncé zve na taneční parket, deska Renaissance je prosycena sexualitou RECENZE: Beyoncé zve na taneční parket, deska Renaissance je prosycena sexualitou

Beyoncé

Renaissance

I´m That Girl, Cozy, Alien Superstar, Cuff It, Energy (feat. Beam), Break My Soul, Church Girl, Plastic Off The Sofa Virgo´s Groove, Move (feat. Grace Jones), Heated, Thique, All Up In Your Mind, America Has a Problem, Pure/Honey, Summer Renaissance

16 skladeb / 1 hod. 2 min.

Vydavatel: Parkwood Entertainment

Při poslechu alba je už od prvních chvil jasné, že nás přenese na taneční parket. Beyoncé spíše než k moderní a agresivní EDM míří do vod, které velice dobře zná. Příkladem budiž skladba Break My Soul, která zní jako poklidná taneční píseň z konce první dekády tohoto tisíciletí. V podobném duchu se vlastně, až na malé odchylky, drží po celou dobu stopáže alba, které mimochodem trvá něco málo přes hodinu a obsahuje šestnáct skladeb. To je dost i na poměry Beyoncé

Grammy znají své vítěze. Beyoncé se stala nejúspěšnější umělkyní všech dob, sošky si odnesly i Dua Lipa, Billie Eilish nebo Taylor Swift

Královna R&B se ovšem nezapře. V písni Plastic off the Sofa sice začíná s tanečním vibem, nakonec se ale zpod aranží vynoří basová kytara a společně s ní právě i prvky zmíněného žánru. K závěru už skladba nechává vyniknout především zpěvaččin vícehlasý vokál, který funguje podobně podmanivě jako před lety. Stejně tak sázka na výrazné beaty není krokem mimo. V otvíráku I´m That Girl funguje pulzující beat perfektně, a když k tomu přidáte interpetku, která nejde pro peprnější slovo daleko, dostane celá píseň punc drzosti. Je to jen důkaz o tom, že oslava ženství může mít různé podoby.

Kromě potu a klubových tanečních rytmů je celá deska nepřekvapivě prosycena sexualitou. Ta si tu své místo hledat nemusí, ale je zde jaksi automaticky očekávaná. V Pure/Honey to jiskří už od prvních veršů. Provokativní a stejně tak vyzývavá píseň má hned dvě části. Rapovaný začátek, který pomalu přechází ve zpívaný vokál. Společně s tím koreponduje i hudební podkres. K tanečnímu parketu také odnepaměti patří i drogy a ani na ně se zde nezapomíná. V písni America Has a Problem se na pozadí milostného příběhu řeší drogová závislost, která v tomto případě koresponduje s problematikou, která sužuje Spojené státy už nějaký ten pátek. To vše souvisí i s další oblastí, která je pro zpěvačku charakteristická. Určitému typu aktivismu a boji za práva žen, který objevuje někde jen v náznacích a někde ho interpretka přišpendlí pomyslně tučným písmem přímo před oči posluchače.

Renaissance je opravdu dobrá deska. Nehledejte na ní výrazné hity. Podobně jako například The Weeknd na svém posledním počinu Dawn FM vsadila Beyoncé na neutuchající proud taneční muziky. Výhodou toho je, že se album jen tak neoposlouchá. Nicméně i přes velké množství tracků nenajdete na novince vyloženě výplňovou vatu. Nejde jen o lascivní diskotéku pro pubertální posluchače. Sice to místy vypadá, že si Beyoncé napustila vanu plnou hédonismu, do které se ponořila až po uši. Muzika je ovšem dotažená a především schovává mnohá důležitá sdělení.

Text: Tomáš Kocian, foto: Sony Music
Témata: Beyoncé, Renaissance, album, recenze

4,00