RECENZE: Měsíc Ve Váze od Zapomělsem je terapií také pro posluchače

Vydáno 24.05.2021 | autor: Tereza Hrabinová

Projekt Zapomělsem založil Aleš Macenauer v roce 2017. V dubnu letošního roku vydal v pořadí už třetí desku, tentokrát poprvé pod záštitou vydavatelství Indies MG. Písničkář na albu odhaluje vnitřní svět a křehkost vztahů pod rouškou přírodních motivů inspirovaných především jesenickými lesy.

RECENZE: Měsíc Ve Váze od Zapomělsem je terapií také pro posluchače RECENZE: Měsíc Ve Váze od Zapomělsem je terapií také pro posluchače

Zapomělsem

Měsíc Ve Váze

Kdesi, Měsíc Ve Váze, Pak se Vrať, Bríza, Volavky, Ať Prší, Monetovo Nebe, Kibucim, Zář Záře Září, Tři Tečky, Poběžím Naproti

11 skladeb / 41:59 min

Vydavatel: Indies MG

Album Měsíc Ve Váze je na světě už pár týdnů. Bez pochyb je příjemným překvapením pro dřívější fanoušky i nové posluchače. Aleš Macenauer nejen v rozhovoru pro iReport uvedl, že tvorba na desce pro něj byla terapií. Možná proto jako by jedenáct písní hladilo duši a foukalo bolístky srdce každého posluchače. Melodie jsou poměrně návykové, zvládnou se v mžiku zarýt pod kůži a nepustit.

ROZHOVOR | Zapomělsem: Je fajn mít nějaký směr, ale nesmíš se tím nechat svázat

V rozhovoru Macenauer zmínil oblíbené interprety jako Sufjan Stevens, Boards of Canada nebo Sigur Rós. Jejich vliv je v písních znát. Každá z nich má osobitou atmosféru a přenese posluchače do různých míst a nálad. Texty a melodie kreslí poetický obraz lesů v Jeseníku, odkud umělec pochází. Měsíc se vystřídal se Slunkem, Jeseník mlčel, zpívá v songu Ať prší. V písničce Kibucim se zase ocitneme v prostředí města Olomouc. Deskou se linou přírodní motivy a nejednoznačná lyrika. Pod tím vším je příběh lásky a loučení.

Album nabízí pro Zapomělsem typický zastřený projev a intimní texty, které jako by zpěvák šeptal přímo do ouška. Zvuk oživili hosté, kteří na desce spolupracovali –⁠ Zdeněk Jurčík (Priessnitz, Kafka Band), Tadeáš Polák (Severní nástupiště) nebo Lukáš Morávek (Priessnitz). Lucie Krpálová (Prune) písně doplňuje o druhý hlas. Každá minuta může být, TA MINUTA, zpívají společně v písni Monetovo nebe.

O konečnou úpravu (mix a master) se postaral producent Ondřej Ježek, který podle slov Macenauera „posunul zvukově desku úplně někam jinam“. Na albu částečně zůstala zachovaná atmosféra pokojíčkového nahrávání. „Ze spousty věcí v pozadí, které pro mě nebyly důležité, udělal dominantní prvky skladby a naopak,“ komentoval Macenauer v rozhovoru. Nečekané momenty v písních překvapí a dodávají sílu sdělení.

Název desky Měsíc Ve Váze vznikl jako náhodná zkomolenina Měsíce Ve Vahách. Je to narážka na astrologické postavení měsíce v souhvězdí vah.  Téma luny hraje na desce důležitou roli a opakuje se na více místech. Přes měsíc ve váze přenes se přes vesmír starý. Píseň s názvem Měsíc Ve Váze chce přenést přes bolestný konec vztahu do nové kapitoly života.  Přesto z ní sálá smíření a naděje.

S každým dalším poslechem je možné najít v písních na albu Měsíc Ve Váze nové významy a spojení. V neposlední řadě je důležité zmínit přebal desky, o který se postaral Jakub König (Kittchen, Zvíře jménem Podzim). Zapomělsem nezapadá do českého mainstreamu, ale je dalším důkazem, že má co nabídnout i česká alternativnější hudební scéna.

Text: Tereza Hrabini, foto: archiv Zapomělsem
Témata: Zapomělsem, Měsíc Ve Váze, Jakub König

0,00