RECENZE: Metallica nevydala Best Of, přesto shrnula v podstatě celou kariéru

Vydáno 24.11.2016 | autor: redakce

Metallica na nové desce čerpá z vlastní minulosti a mimo jiné vzkazuje nepřejícím, že se hrdě hlásí ke všem etapám své existence. Hardwired... To Self-Destruct by mohla mít přezdívku "Kill 'Em Load" a ocení ji zejména ti, kteří za touto legendou stojí celou kariéru.

RECENZE: Metallica nevydala Best Of, přesto shrnula v podstatě celou kariéru Metallica nevydala Best Of, přesto shrnula v podstatě celou kariéru

Metallica

HARDWIRED... TO SELF-DESTRUCT

Hardwired, Atlas, Rise!, Now That We're Dead, Moth Into Flame, Dream No More, Halo On Fire, Confusion, ManUNkind, Here Comes Revenge, Am I Savage?, Murder One, Spit Out The Bone

12 trax / 77:26 min

Vydavatel: Universal

Metallica se může pyšnit tím, že nahrála několik alb, která patří k tomu nejlepšímu, co může metalová scéna nabídnout. Tomu odpovídají i požadavky fanoušků na další tvorbu. Je pošetilé domnívat se, že skupina s pětatřicetiletou historií přijde znovu s něčím natolik přelomovým, jako bylo Master Of Puppets. Otázkou je, zda v současnosti, kdy je role hudby ve společnosti přece jen odlišná, může podobně zásadní materiál nahrát i kdokoliv jiný... I proto si Metallica mohla mezi nahráváním posledních dvou alb dopřát velkorysou osmiletou pauzu. Nepočítaje experiment Lulu, na kterém spolupracovala s Lou Reedem.

Málokterá kapela má tolik zarytých odpůrců. Proto nepřekvapilo, že vzrušená debata se rozpoutala i kvůli obalu. Ulrich a spol. jsou napadáni (nikoliv poprvé), že se nechali více než inspirovat, tentokrát Crowbar a jejich Odd Fellows Rest. Čtveřice se nepoučila ani co se týká nabobtnalé stopáže. Tento problém je "řešen" zdánlivě zbytečným rozdělením alba na dva disky. Jestli přece jen potřebujete tento krok zdůvodnit, dá se říct, že první díl nabízí víc energických skladeb, které většinou zabírají na první poslech. Druhá část je svou atmosférou temnější a tempo převážně pomalejší.

Koncertní tipy roku 2017 (I.): Přijedou do Česka Rolling Stones, Metallica nebo Foo Fighters?

Zvukově má novinka logicky nejblíže k Death Magnetic. Tím ale podobnost končí. V roce 2008 byla patrná snaha o návrat do thrashmetalové éry, nyní je žánrové rozpětí širší. Ozvěny NWOBHM? Prvky progresivního metalu? Těžké riffy po vzoru Black Sabbath? Nic z toho nechybí.

POCTA ZESNULÉMU LEMMYMU

Čtveřice čerpá např. z Kill 'Em All, což je patrné hned z úvodního songu Hardwired, který je až punkově jednoduchý. Výbušný hit je nejkratší od dob Motorbreath, zároveň je ve značném kontrastu se zbytkem alba, jelikož další položky jsou složitěji strukturované. Na debut by bez problémů zapadla i závěrečná Spit Out The Bone. Při poslechu Hardwired... To Self-Destruct zažijete i reminiscence na časy, kdy vašemu přehrávači vládlo Black Album.

Nelze přeslechnout, že Metallica nezanevřela ani na Load/Reload. Hledáním různých indicií se můžete bavit nekonečně dlouho. Nebo lze využít nápovědu frontmana, podle něhož třeba Dream No More v podstatě navazuje na The Call Of Ktulu z Ride The Lightning. Další klasikou v katalogu kapely se může stát track s chytlavým refrénem Moth Into Flame. Neboť Metallica nikdy neskrývala svůj obdiv k Motörhead, zesnulému Lemmymu je věnován kus Murder One.

THRASHMETALOVÁ ŠKATULKA JE TĚSNÁ

Patří Hardwired... To Self-Destruct mezi tři nejlepší nahrávky Metalliky? Pochopitelně ne. To přece nemohl nikdo soudný čekat. Deska potěší hlavně skalní fanoušky. Jen ti budou ochotni opakovaně absolvovat téměř osmdesátiminutový "maratón" a nadšeně prozkoumávat všemožná zákoutí, do kterých je skupina zavede. Navíc si nejspíš pořídí deluxe edici s dalším diskem navíc. Ten obsahuje z koncertů známý song Lords Of Summer.

Pro ty, kteří aktivity Hetfielda a jeho spoluhráčů sledují pečlivě, nebude neznámou ani skvěle provedená pocta Ronniemu Jamesi Diovi Ronnie Rising Medley, coververze When A Blind Man Cries (Deep Purple) nebo Remember Tomorrow (Iron Maiden). To vše doplněné o několik písní v živém provedení. Celkem dalších osmdesát minut muziky.

Ovšem jestli zastáváte názor, že Metallica řekla vše podstatné v 80. letech, novinkou se vůbec nemusíte zabývat. Toužíte-li po intenzivní palbě, je nutné hledat jinde. Této partě je thrashmetalová škatulka už dávno těsná. Album obsahuje dost skvělých pasáží, ale občas k nim vede zbytečně dlouhá cesta. A jen tak mimochodem - pokud by Hardwired... To Self-Destruct vyšlo po "černém" albu, možná by zmírnilo překvapení příznivců z Load. Další deska může být klidně o dvacet minut kratší, hlavně ať se na ni nečeká osm let.

BEST TRAX: Hardwired, Moth Into Flame, Spit Out The Bone
ZKUS TAKY: Testament - Brotherhood Of The Snake, Death Angel - The Evil Divide, Sodom - Decision Day

text: Tomáš Rumler