RECENZE: Nový Kapitán Demo má do Mistra světa všeho daleko

Vydáno 13.01.2022 | autor: Tomáš Kocian

Samozvaný trendsetter, milionář a blízký přítel Jiřího Buriana. To všechno je Kapitán Demo. Kontroverzní postava české hudební scény, která si stvořila vlastní universum a přinesla do Česka hudební žánr comedy hip hop. Nové album Mistr světa všeho je jeho dalším pokusem o rozvíření stojatých vod tuzemské pop music kolující rádii a veřejnou sférou.

RECENZE: Nový Kapitán Demo má do Mistra světa všeho daleko RECENZE: Nový Kapitán Demo má do Mistra světa všeho daleko

Kapitán Demo

Mistr světa všeho

Mistr světa všeho (Raparát, Kristýna Kůstková), Padaj čísla, něco si přej (Program, Givi Kross), Nohy jsou od toho, aby došly k autu, Kamarádi z podsvětí (Givi Kross), Marilyn Monroe, Velkej zlatej Benz (Program), Peacemaker (Program), Něco tomu chybí (Lidi z konzervy), Hodný benga (Givi Kross, Program), Party, Rock´n´roll, Čardáš (Zdeněk Godla, Jan Bendig), Přírodo (Lil tchýně, Givi Kross, Tomáš Klus, Jiří Kučerovský, Tomáš Klus Revival), Pudeme domu a budeme někoho pomlouvat (Dalibor Janda)

14 skladeb / 43 min

Vydavatel: Alma Matters

Zatímco se pomalu z veřejnosti vytratil hit Zlatíčka, který jste v první fázi měli rádi, abyste jej později nemohli vystát, přišel Kapitán Demo před rokem s albem pro děti. Tah vydat dětskou desku zaváněl trochu zástěrkou, jak zamaskovat ne příliš povedenou nahrávku. Proto se i s lehce drzým názvem Mistr světa všeho opět Kapitán pokouší dále hledat hranu a společný bod na pomezí trapnosti, satiry a hip hopu.

ROZHOVOR | Kapitán Demo: Všechno je to dělaný na klíč, vědma řídí celou moji kariéru

Udělat zábavnou výplň pro čtrnáct skladeb je, jak se zdá, pro Kapitána těžký oříšek. Často se opakuje a pokud budeme chtít vypíchnout ty opravdu zajímavé písně, budou nám stačit prsty jedné ruky, a to možná i letitým truhlářům. Hudebně je totiž mistr světa všeho mdlý a z klimbání posluchače probere leda tak Čardáš, na kterém se spolupodíleli zpěvák Jan Bendig a herec Zdeněk Godla. Píseň, která si pohrává se slovy éčko a géčko, přičemž druhé zmiňované se snaží maskovat za kytarový akord. Jenomže ony už songy o drogách nepřijdou cool a ani vtipné těm nejzastydlejším puberťákům. Škoda, možná právě tahle píseň si říkala o lepší "výplň".

Demo se vždy dokázal s hejtem vyrovnávat po svém. S fórem a nadhledem, kterým parodoval vyprázdněné disstracky některých hudebníků opět přichází v písni Padaj čísla něco si přej. Vtipný popis toho, že s rostoucí slávou se objeví ti, kteří začnou kritizovat. Nechybí ani klasické opulentní chlubení se majetkem v podobě mazání si kavíáru na bagety v Nohy jsou od toho, aby došly k autu.

No a co by to bylo za boháče bez porádné Party. Přesně tak se jmenuje píseň v tanečním rytmu, kterou provází popěvek ,,dáme party, dáme, trička roztrháme". Level hlouposti popěvku vystřelil někam do vesmírného nekonečna. V těchto momentech může interpret stokrát mluvit o tom, že jeho tvorba je satirou a reaguje na absurditu textů a výstupy některých interpretů, jenže když sám vytvoří další, stane se vlastně součástí vysmívané komunity. Nepomůže ani to, že se zhruba v polovině pokusi znít jako Daft Punk.

BIZÁR TÝDNE: Kapitán Demo a Dalibor Janda mají společný singl. Zpívají o tom, jak budou někoho pomlouvat

Legraci si ze sebe na albu nedělá jen Demo, ale i Tomáš Klus v písni Přírodo. Jedna z mála, u které si člověk řekne, že humor dopadl na úrodnou půdu. Na závěr dorazí sám Dalibor Janda a společně si s Kapitánem u piana zanotují Pudeme domů a budem někoho pomlouvat. Při prvním poslechu, ještě před vydáním alba, jsem považoval tuhle spolupráci za mírně řečeno bizarní. I přesto jí ale nelze upřít jistá kvalita. V kontextu alba jde tedy o jednu z těch lepších skladeb.

Kapitán Demo vydal zkrátka jen další desku, i přestože produkčně rozhodně zvládnutou. Nečekejte na ní žádný velký banger, ani žádný velký zásadní posun od předchozí tvorby. Je těžké rozlišit, nakolik je vše ještě legrace, která už ale začíná lehce ztrácet svůj původní originální lesk, a nakolik už se Kapitán snaží vydávat nahrávky za každou cenu, protože se pro něj hudba stala výnosným byznysem. Ať už je to jakkoliv, zdá se, že na novince jej začíná přerůstat i jeho původně doprovodná crew v čele s Programem a Givi Krossem. Demo si kdysi docela trefně střílel ze současné hudební scény. S jeho aktuální tvorbou je jim ale spíše o krok blíže.

Text: Tomáš Kocian, foto: Brainzone
Témata: Kapitán Demo, Jiří Burian, recenze, album, Mistr světa všeho

2,50