RECENZE: Translation od Black Eyed Peas doposlouchají jen ti nejodvážnější

Vydáno 04.07.2020 | autor: Filip Pešta

Tvorba kapel se neustále vyvíjí. Spousta z nich se často rozhodne vlétnout do neprobádaných vod a zkusit něco nového. Jde o risk, který vyjít může, ale také nemusí. Zářným příkladem toho, kdy to nedopadne úplně dobře, jsou s novinkou Translation Black Eyed Peas.

RECENZE: Translation od Black Eyed Peas doposlouchají jen ti nejodvážnější RECENZE: Translation od Black Eyed Peas doposlouchají jen ti nejodvážnější

Black Eyed Peas

Translation

Ritmo, Feel The Beat, Mamacita, Girl Like Me, Vida Loca, No Maňana, Tonta Love, Celebrate, Todo Bueno, Duro Hard, Mabuti, I Woke Up, Get Looose Now, Action, News Today

15 skladeb / 56 min

Vydavatel: Sony Music

Po hodině poslechu nejnovějšího alba Black Eyed Peas se dostaví krátký šok následovaný až smutným povzdechem. Obzvláště pro ty, kteří vyrostli na zábavnosti alba Elephunk z roku 2003 a o dva roky později přehrávali pořád dokola písničky z další skvělé kolekce Monkey Business. Translation, jež se jistojistě snaží sebevědomě nastěhovat do uší latinskoamerických posluchačů, a následně tam v pohodě vegetovat na výsluní, nenabízí kromě skvělého zvukového mixu takřka nic, za co by mohl will.i.am obdržet poplácání po zádech, nebo smajlíka palce na facebookovém messangeru.

The Black Eyed Peas slaví dvacetiny novým singlem. Ale kde je Fergie?

A přitom je nástrojová paleta latino music tak pestrá. Její složka je na novince bohužel využita tak minimálně, že člověk může být rád za občasné zvuky trumpety nebo akustické kytary. Zbytek je totiž jedna velká "tepačka", u které si sice skvěle zatwerkujete v létě u bazénu, nebo tomu pořádně dáte ve fitku, pokud však máte ambice zaposlouchat se a užít si skvělý hudební zážitek, možná budete mačkat tlačítko stop dřív, než řeknete Fergie Dunhamel.

Ta se bohužel aktuálně plně oddává mateřství, a tak byla na albu nahrazena početnou skupinkou hostujících hvězd. Na nahrávce tak zpívají například Maluma, Shakira nebo Becky G. Sázky na jistotu však nejsou nic platné, když se kolem vokálů v drtivé většině případů odehrává ta stejná hudební aranž, tedy beat, který má za úkol stáhnout vás z kůže, podpořen syntetickými basovými linkami. A jak tak skladby ubíhají, nelze si nevšimnout, že je to všechno tak nějak pořád stejné, nesporně dokola to samé. A zhruba v polovině si začnete říkat, že zmáčknout stop by vlastně byla docela volba.

Držitel Grammy Alex Metric, který spolupracoval s Black Eyed Peas i Daft Punk, zavítá do Roxy

Jeden by řekl, že taková látka dává prostor k rozvoji. Můžete do ní nasázet chytlavé melodické linky, měnit její strukturu v momentě, kdy by to člověk čekal nejmíň, mísit dohromady nástroje a tvarovat jejich zvuky. Zkrátka vytvořit něco originálního. Tohle je však na Translation také solidní utopie.

Samotná chytlavost a líbivost, na kterou by se mělo cílit zejména v tomto žánru, se prostě nedostaví i přes všechna ta velká hostující jména. Jediný input, který will.i.am. do produkce vkládá, jsou výkřiky a auto-tunové hlasové party, jejichž texty snad vykřikoval náhodně ze spaní, a naneštěstí je někdo nahrál. Nehledě na to, že se člověk v té směsici španělštiny a angličtiny snadno ztratí, a výsledkem je tak akorát zlomený jazyk v lokálním karaoke baru.

A nepomáhá tomu ani nástupkyně Fergie, zpěvačka J. Rey Soul. Skladba Feel The Beat jí vůbec nesedla a zachraňuje ji pouze Maluma. Když však v písni No Maňana nastoupí El Alfa, začnete přemítat o tom, že lidi s prasknutým ušním bubínkem na tom nejsou zase tak špatně. Buďme ale fér a uznejme, že se to Rey Soul povedlo v Tonta Love a Becky G to zase fajnově sází v Duro Hard.

SAMPLUJ, SAMPLUJ, VYKRÚCAJ

A proč tomu všemu ještě nepomoct samplováním? Nejenom, že The Rhythm Of The Night je v úvodní skladbě Ritmo otravné jako pálení žáhy, ale nesmíme zapomenout na klasiky jako La Isla Bonita od Madonny v tracku Mamacita či U Can't Touch This MC Hammera ve skladbě Vida Loca.

V Anglii pojmenovali děti podle Lady Gaga a zpěváka Black Eyed Peas

Tohle všechno jako by bylo násilné slepování produktu, o kterém všichni vědí, že je ušit nE horkou, ale přímo žhavou jehlou, a tak nutně potřebuje vzkřísit alespoň osvědčenými triky. Poslední položka News Today přece jen více muziky nabídne a vyčerpaného spotřebitele zasáhne hlavně textem, ve kterém will.i.am sumarizuje události okolo koronaviru v USA, a jeho vyprávění ve vás vnitřně něco zanechá.

Black Eyed Peas nejsou špatná kapela. A will.i.am. není špatný hudebník. Novinka se však úplně nepovedla. Přesto, že to mohla být deska plná potenciálu, svěžesti latinskoamerických rytmů a nástrojových možností. Místo toho je to prostě jen něco, co se snaží být trendy a prodejné na úkor propracovanějšího a smysluplnějšího výsledku. Translation je jako poslední várka popcornu v kině, nebo konec bečky v hospodě. Oboje zkonzumujete, ale v mžiku poznáte, že je prostě něco špatně.

Text: Filip Pešta

Témata: Black Eyed Peas, Fergie, will.i.am., Maluma, Becky G.

2,50