RECENZE: Tři sestry (a spol.) vstupují podruhé do téže řeky

Vydáno 24.10.2023 | autor: Tomáš Rumler

Pocity déjà vu se dostaví nejenom poté, co oči zaostří na obálku knihy František z Braníka, do níž je vloženo CD Tří sester o osmadvaceti položkách. Novinka je nejodvážnějším projektem Fanánka a spol. Přestože zdolat jej na jeden zátah není snadným úkolem, je pozoruhodným důkazem vývoje party, jež kdysi hlásala „nemáme moc rádi hudbu, nemáme k ní vlohy“.

RECENZE: Tři sestry (a spol.) vstupují podruhé do téže řeky RECENZE: Tři sestry (a spol.) vstupují podruhé do téže řeky

Tři sestry & Synové

František z Braníka

Kovárna se otvírá, Na Kovárně v zimě, Milena - otazníky, Quo vadis, Spolu!, Bídné pohodlí, Jedovatej dědek, Nebojím se Nietzscheho, Směna tři sta pět, Stále to klape?, Ježíšova, Kostelní Kuní, Cos dělala celý den?, Běda vám!, Exorcista z Ďáblic, Kdybych byla ve Vídni, Mezivrší, Ty uslyšíš můj vzdech, Potřebná alkoholní léčebna, Za třicet zelených, Maringotka, Velikonoce, Voodoo, Zlatý tele, Žluté lázně, Bůh je láska, V krajině u pekelné jámy, Odchod z Braníka

28 skladeb / 77:13 min

Vydavatel: Krakonošovo, s.r.o.

Tři sestry vydávají nové album, z obalu se kření démon Sahula, slogan na kresbě Štěpána Mareše hlásá, že Průša se vrací. Píše se „rok Nagana“, tedy 1998. Monotématické dílo vyvolává zlou krev, excentrický kytarista se do souboru rozhodně nevrací. O několik měsíců poté naopak kontruje skladbou Bobečky.

Tři sestry (za podpory Synů výčepu) se chlubí čerstvou nahrávkou. Z obalu se zubí svéráz Sahula. U jeho fotky nelze přehlédnout nápis František z Braníka. Letopočet se překulil k cifře 2023. Vyhrožování soudem nehrozí. Nikdo nemá zájem vypořádat se s neposlušným spoluhráčem, který by se letos na jaře dožil šedesáti let.

Zlaté osmdesátky

Nápad věnovat veškerý materiál jedné postavě nebyl před lety přijat v kolektivu zcela jednoznačně. I proto se v případě realizace „soundtracku bez filmu a muzikálu bez představení“ jedná o překvapivé rozhodnutí. Motivaci lze možná hledat na předchozím CD, kde zaznělo „Nikotýn kráčí se Sahulou, smutno tu bejvá bez těch dvou“. K tomu si přidejte nedávné doznání frontmana, že nechce psát o současném světě. Což se projevilo už na Sex drógy rokenról (2021).

Nejen délkou aktuální kolekce, také díky doplňující knize je novinka nejambicióznějším projektem Fanánka a spol. Ač doplní diskografii skupiny, která je na scéně už osmatřicet let, nelze jej označit za typický výtvor Tří sester. Kapelník Tomáš Doležal basuje v deseti kompozicích, Ronald Seitl rozvibroval struny osmkrát, kytara Zdeňka Petra je ke slyšení dokonce pouze čtyřikrát. Výrazný prostor dostali Rosťa Cerman s Michalem Šenbauerem, otisk zanechali i další Synové Žmulín a Radim „Tůča“ Tuček. Po dlouhé době se místem činu nestalo studio Sono, nýbrž symbolicky Sun Studio Tuchoměřice, protože tam Sahula nahrával svou poslední desku Chlapecká 4 (2007).

Muzika nepostrádá osobitost Tří sester, byť občas (Cos dělala celý den?, Žluté lázně) je slyšet ozvěna zpěvákovy sólovky Jevany (2008). Ale tímto směrem František z Braníka nemíří. I díky tmelu v podobě nezaměnitelného hlasu by fanoušky nemělo nic zaskočit. Něco budou dokonce velmi dobře znát. Píseň Ježíšova pamatují ze spolupráce Fanánka & Synů výčepu (Miluáju Chána, 2011). Nyní se připojila i Supice. Ostatně harmonikářka se tentokrát chopila častěji mikrofonu než svého instrumentu. Při poslechu Za třicet zelených se vynoří Svědek (Průša se vrací, 1998). Na využití ne zrovna rockových nástrojů jsou příznivci též navyklí, obzory jim teď rozšíří buzuki (Mezivrší).

Na Kovárně dobře je

Story nemůže začínat nikde jinde než v legendární knajpě, a to v okamžiku, kdy Kovárna se otvírá. I nekuřákovi by se až zastesklo po časech, kdy z jedné strany lokálu nebylo kvůli cigaretovému dýmu vidět na druhou. Netrvá to pochopitelně dlouho a ve dveřích se objeví hlavní hrdina (Na Kovárně v zimě). Příběh je rozdělen do několika dějství a neodrážejí se v něm pouze veselé historky z nalévání. Výrazně jím prostupuje náboženská tematika.

Pijte sedm piv a jednu zelenou, radily v Plzni Tři sestry

Pro člověka Písmem svatým nepoznamenaného je té religióznosti snad až příliš. Víra pro „našeho“ antikrista v jisté fázi života představovala silnou kotvu, přístavem byla jeho první manželka. A jak trefně uvedl Lou Fanánek Hagen v předmluvě Sahulovy knížky Ve stádu je vlk (2002), následně se změnila v Pearl Harbor... Posluchač se s ní seznámí v songu Milena - otazníky, ale rovněž v publikaci, která je nápomocna dějové lince. Zároveň přináší stručné charakteristiky postav, jež se skladbami prolínají.

Bůh nebo démon alkohol?

Etapu hudebníkovy duševní proměny mapuje duet Fanánka a Supice Spolu! Vzdal se elektrické kytary a hraní v kapele (Nebojím se Nietzscheho), což se neobešlo bez uštěpačných poznámek dávných kumpánů (Stále to klape?). Kombinace silně věřící ženy a nespoutaného bouřliváka nebyla dlouhodobě kompatibilní. Rodinná atmosféra houstla (Cos dělala celý den?), nadšení z ostatních křesťanů utrpělo trhliny (Běda vám!).

Ukončit svátost manželství není jen tak, o čemž se František brzy přesvědčil. Jenže na něj byl krátký i Exorcista z Ďáblic. Následoval návrat ke kalení a bujarému společenskému životu (Mezivrší, Potřebná alkoholní léčebna). V 80. letech minulého století bylo možné v hospodách narazit na kdekoho, estébáky počínaje (Za třicet zelených), světskými konče (Maringotka).

Schody do nebe už nehledal. Na Boha zanevřel, pohrával si s druhou stranou (Voodoo). Nakonec z vlastní vůle odešel ze čtvrti, kde se událo mnoho zásadních setkání a událostí (Odchod z Braníka). O řadu let později pak nedobrovolně opustil tento svět, jelikož „ničemná holota život mu zkrátí“.

77:13 & 100+

Ačkoliv nejsem přesvědčený, že běžný konzument tvorby Tří sester ocení rozsáhlost a komplexnost díla, skupina naznačila cestu, jak čelit streamingovým službám. Potěšit se fyzickým nosičem je v tomto případě žádoucí. Za předpokladu, že si přejete zjistit, kdo byl Česlo, lektor Martin nebo pan Balcar. Navíc ne každý je zkušený „sahulolog“, aby měl povědomí o existenci „katoličky“ či Venci Kotelníka.

Prozkoumat vše na jeden zátah není jednoduché. Punková stručnost prezentovaná třeba na minulé sbírce cover verzí souzní se Třemi sestrami přece jen lépe. Avšak patříte-li mezi zákazníky, kteří ocení precizní zpracování celého produktu, neboť kromě téměř osmdesáti minut audio složky získáte i více než sto stránek k listování, můžete si hodnocení dle svého uvážení zvýšit.

Text: Tomáš Rumler, foto: archiv Tří sester
Témata: Tři sestry, Synové výčepu, František z Braníka, recenze

3,50