RETRO 2000 | LIVE: Pokorný Leonard Cohen si Prahu zcela podmanil

Vydáno 15.03.2024 | autor: iREPORT

Cohenovo vystoupení v Praze v roce 2008 se stalo něčím víc než jen hezkým koncertem člověka, který napsal pár (desítek) skvělých písniček. Pro řadu lidí bylo setkání s tímto šarmérem životním zážitkem. „Tenhle člověk pro mne svým pražským koncertem udělal víc než spousta lidí, jež znám osobně,“ psala jedna fanynka na facebooku. Vy si koncert nyní můžete připomenout skrze dobovou reportáž, kterou opětovně vydáváme jako součást retrospektivního cyklu iREPORTu, který přináší sondu do historie hudební publicistiky od doby vzniku časopisu Rock Report (později REPORT) v roce 1991. Vybrané články jsou doplněny dobovými fotografiemi a dalšími digitalizovanými materiály z bohatého redakčního archivu.

RETRO 2000 | LIVE: Pokorný Leonard Cohen si Prahu zcela podmanil RETRO 2000 | LIVE: Pokorný Leonard Cohen si Prahu zcela podmanil

Leonard Cohen
Praha, Tesla Arena
27. 9. 2008

Rejžek brečel. (Několik dnů poté to sugestivně popsal v Lidovkách.) Nedivím se mu. A to je jen ta část příznivců, jež o tom veřejně mluví: nepochybuju, že po tom úžasném večeru v krásně a překvapivě tiše nazvučené hale se žhavily mobily a internety až do rána podobnými výlevy. Bylo to něco opravdu výjimečného.

Leonard Cohen - tulák, který složil mnohem víc než jen Hallelujah

Cohen má neuvěřitelný dar spojit příjemné sebevědomí s pokorou, oduševnělost se smyslností, lidskost s něčím nadpozemským. Už způsob, jakým smekal klobouk, děkoval publiku, či jakým o přestávce odkřepčil z pódia, byly vypovídající. A způsob podání písniček samozřejmě ještě víc – všechny ty Marianne a Everybody Knows byly zazpívány naplno a přitom jemně, jak to umí jen tenhle pán.

Bylo tím dosaženo maximální sugestivity. Viděla jsem už stovky koncertů, ale snad žádný nebyl tak působivý jako Cohenův. Když před začátkem písně Anthem recitoval kus jejího textu – „There is a crack in everything, that's how thelight gets in,“ prožila jsem dokonce jakési osvícení. No jasně! Ve všem musí být nějaká prasklina, nelad, nedoraz, pak to teprve žije! Výtečné. A to jsou jen dva verše!

Ten člověk je vážně génius. S dobře vybranou kapelou – zejména dvě ze sboristek, sestry Webbovy, byly působivé, ale hrálo to samozřejmě všem – ve výtečné formě a s obrovským charismatem přinesl Praze skutečně něco velkého.

Text původně vyšel v časopise Report č. 11/2008. Znovu ho vydáváme při příležitosti výročí padesáti let od vydání alba New Skin for the Old Ceremony a patnácti let od vydání reportáže z koncertu Leonarda Cohena v Praze.

Text: Jana Kománková, foto: Tomáš Martinek
Témata: Leonard Cohen, Tesla Arena, Praha, retro, 2008

0,00