Šedé eminence v hudbě: Nenápadný král současného popu Max Martin

Vydáno 08.08.2024 | autor: Barbora Kubalová

Mohli bychom si zahrát takovou hru. Myslete si libovolnou píseň, kterou si představíte pod pojmem “popový hit”. Máte? Dobře. Teď se podívejte, kdo ji napsal. Je mezi jejími autory uvedeno jméno Max Martin? S velkou pravděpodobností ano. To není kouzlo, to je jeden z nejúspěšnějších skladatelů a producentů na světě.

Šedé eminence v hudbě: Nenápadný král současného popu Max Martin Šedé eminence v hudbě: Nenápadný král současného popu Max Martin

Švéd Martin Karl Sandberg se v různých kapelách pohyboval už od pubertálních let, až se nakonec v roce 1985 stal frontmanem glam-metalové kapely It’s Alive. Po vydání debutu se jí podařilo podepsat smlouvu na druhou desku s vydavatelstvím Cheiron Records známého producenta Dennize PoPa. Zatímco z alba byl prodejní propadák, PoP v mladém rockerovi objevil talent pro psaní popových skladeb. V roce 1993 se tak Sandberg stal zaměstnancem Cheiron Studios a už o rok později spolupracoval s PoPem na svém prvním hitu - Wish You Were Here od kapely Rednex. Následně produkoval intro ke skladbě This Is the Way od švédského hudebníka E-Type. Ten spolu s PoPem v bookletu alba označili za producenta neexistujícího Maxe Martina. Sandberg se o všem dozvěděl až ve chvíli, kdy už bylo vše vytištěno. Umělecké jméno se rozhodl si ponechat.

S PoPem dále pracoval na deskách Ace of Base, 3T nebo Army of Lovers. V roce pak 1995 přišla nabídka, která odstartovala Martinovu cestu mezi nejúspěšnější skladatele a producenty všech dob - nahrávací společnost Zomba Group najala Cheiron Studios, aby se podíleli na debutové desce Backstreet Boys. Největší hit z této desky je bezpochyby Quit Playing Games (with My Heart), jehož spoluautorem je právě Max Martin. Tak začala dlouhá spolupráce s Backstreet Boys i se Zomba Group. Můžeme s jistotou tvrdit, že ať si vybavíte jakýkoli hit Backstreet Boys, Max Martin se na něm podílel, včetně I Want It That Way, který je jejich nejúspěšnějším singlem vůbec. 

Backstreet Boys byli po deseti letech v O2 areně. Zaplněná hala je vítala i podprsenkami

Backstreet Boys byla také v roce původně nabídnuta skladba …Baby One More Time. Že skladbu odmítli a kdo ji nakonec nazpíval, asi není potřeba rozepisovat. I s popovou princeznou Britney Spears Martin nadále pracoval na řadě jejích hitů. "Přesně ví, co mám na mysli, když mu říkám, co v hudbě chci a co ne. (...) Není nikdo, s kým bych se při spolupráci ve studiu cítila lépe," řekla o něm.

V roce 2000 ale přišla velká rána. Denniz Pop v pouhých pětatřiceti letech zemřel na rakovinu žaludku. Cheiron Studios byly natrvalo uzavřeny a Martin si s hrstkou spolupracovníků založil vlastní produkční společnost Maratone. Tou dobou přišlo také nejdelší období “bez hitu” v jeho kariéře. Bylo to v době, kdy se zvuk pop music změnil s příchodem nových producentů, jako je například Pharrell Williams. „Přistihl jsem se, že si říkám, že je to všechno špatná hudba a že to, co děláme my, je ta dobrá hudba, dokud jsem si neuvědomil, že ... svět se posunul dál a to my vlastně děláme  špatnou, nerelevantní hudbu,“ popsal toto období Martin, který na návrat na výsluní čekal dlouhé čtyři roky. 

Aby získal nový pohled na věc, začal trávit více času v USA. Během jednoho letu do New Yorku dostala jeho dcera plané neštovice, kvůli kterým museli s rodinou zůstat dva týdny zavření v hotelovém pokoji. Z nudy se naučil hrát na kytaru. První věc, kterou na ni složil, byl riff k Since U Been Gone, hitu Kelly Clarkson z roku 2004. „Když si tu písničku poslechnete, jsou to dvě noty. Není to moc složité, ale tak nějak automaticky mě to zase přivedlo k tomu, že jsem byl naivní, protože jsem vlastně nevěděl, jak na to. Takže se z toho nakonec vyklubal takový zvláštní skvělý tah.“

Martin byl zpátky v sedle a v dalších letech následovala kromě debutové desky Kelly Clarkson také řada hitů P!nk (od Who Knew přes So What a Please Don’t Leave Me až po Fuckin’ Perfect a mnohé další). Kde by dnes byla Katy Perry nebýt hitů I Kissed a Girl a Hot n’ Cold, můžeme jen spekulovat. Max Martin je ale podepsán třeba i pod California Gurls, Last Friday Night (T.G.I.F.), Dark Horse i Roar. Jen pro pořádek, s aktuálně velmi kritizovanou novinkou Woman’s World nemá nic společného.

A co největší současná popová modla? První spoluprací Taylor Swift s Maxem Martinem byla skladba We Are Never Ever Getting Back Together. Asi nebude náhoda, že také jako první z jejích skladeb vyšplhala až na vrchol již zmiňovaného žebříčku Billboard Top 100. Následovaly další: I Knew You Were Trouble, Shake It Off, Bad Blood nebo Blank Space a řada dalších. 

LIVE: Vidět Taylor Swift a zemřít. Koncert zpěvačky ve Varšavě byl životním zážitkem

Dosud se celkem 27 skladeb, kterých je Max Martin autorem nebo spoluautorem, dostalo na samý vrchol žebříčku Billboard Hot 100. Zatím poslední písní, které se to podařilo, je březnový singl Ariany Grande We Can't Be Friends (Wait for Your Love), díky kterému se Maxi Martinovi podařilo předehnat Johna Lennona a dostat se na druhé místo mezi autory nejvíce hitových singlů v žebříčku. S 32 hity je před ním už jen Paul McCartney. Jelikož u 25 z těchto skladeb se podílel i na produkci, je také historicky nejúspěšnějším producentem v tomto žebříčku. 

A nesmíme vynechat ani číslo jedna nejen v Billboard Top 100, ale také v jejich žebříčku nejlepších skladeb všech dob. Píseň Blinding Lights, stejně jako další skladby od The Weeknda, rovněž nese Martinův podpis. Najdeme ho koneckonců i v diskografiích interpretů, u kterých bychom to pravděpodobně nečekali. It’s My Life od Bon Jovi, Higher Power nebo My Universe od Coldplay, Send My Love (To Your New Lover) od Adele, Supermodel od Måneskin. Ano, i na nich Max Martin spolupracoval.

Popové hvězdy jsou jen málokdy výhradními autory svých skladeb, ač se tak mohou třeba i tvářit. To, že za nimi stojí celý tým skladatelů a textařů, je známá věc. A možná za to tak trochu může právě Max Martin. Zatímco dříve zpěváci, popřípadě skladatelé, chodili do studia s hotovou skladbou a producenta si najali jen na to, aby jí dodal správný zvuk, v Cheiron Studios to chodilo jinak. Producenti skladbu napsali, nahráli všechny nástroje, nahrávku zmixovali a teprve potom do procesu vstoupil interpret, který nahrál pouze zpěv. Nebylo výjimkou, že dorazil až ve fázi, kdy už byla většina alba hotová. “Chci být součástí každé noty, každého okamžiku, který se ve studiu odehrává. Nechci, aby se na nic zapomnělo, nechci, aby nic uniklo. Jsem perfekcionista. Producent by měl rozhodovat o tom, jaká hudba vzniká, jak bude znít - o všem, proč, kdy a jak,” popisuje svůj kreativní proces Martin. 

Jeho působivý katalog hitů dal vzniknout i tzv. “jukebox muzikálu” & Juliet. Po vzoru slavnějších kusů, jako Mamma Mia nebo We Will Rock You, i zde se jedná o fiktivní příběh, inspirovaný divadelní hrou Romeo a Julie, do kterého byly zasazeny slavné songy. „Nebudu se vyjadřovat negativně o jiných takzvaných jukeboxových muzikálech, ale někdy mám pocit, že jsou do nich písně tak trochu vměstnány. Ale já jsem trval na tom, že máte jít do divadla, a i když neznáte ani jednu z písní, stejně si máte představení užít,“ popsal “svůj” muzikál Martin v podcastu Toma Powera.

„Působivé je, že jde stále s dobou, což mu umožnilo zůstat relevantní po všechny ty roky,“ řekl Billboardu v roce 2021 Dave Penn, spoluzakladatel společnosti Hit Songs Deconstructed, která poskytuje hloubkovou analýzu hitů z první desítky žebříčku Hot 100. „Před deseti lety volil spíše klubové taneční beaty a syntezátory ve stylu EDM. Ke konci roku 2010 však přijal hip hop a začal do písní zařazovat trapové beaty. Ale i když v průběhu let upravil některé aspekty svého stylu psaní a produkce, zajímavé je, že mnoho věcí zůstalo v podstatě stejných. Pokud jde o mainstreamové hity, vládne melodie a Max Martin je stále nesporným mistrem popové melodiky. Jak se říká, když to není rozbité, neopravuj to.“

Text: Barbora Kubalová, foto: promo foto
Témata: Max Martin, Martin Karl Sandberg , It’s Alive, Britney Spears, Backstreet Boys, Taylor Swift, pop

zavřít