RECENZE: Rok 2020 z Taylor Swift smyl pompéznost popu. Novinka Evermore je pestřejší než mladší sestra Folklore

Vydáno 25.12.2020 | autor: Tomáš Kocian

Taylor Swift patří mezi umělce a umělkyně, kteří přebytek času způsobený uzavírkou roku 2020 využili ke tvorbě. Americká zpěvačka v prosinci vydala album Evermore, které subtilní estetikou navazuje na atmosféru alba Folklore z poloviny roku. Pryč je popové megalomanství, nastal čas jemných a melancholických písní.

RECENZE: Rok 2020 z Taylor Swift smyl pompéznost popu. Novinka Evermore je pestřejší než mladší sestra Folklore RECENZE: Rok 2020 z Taylor Swift smyl pompéznost popu. Novinka Evermore je pestřejší než mladší sestra Folklore

Taylor Swift

Evermore

Willow, Champagne Problems, Gold Rush, ´Tis the Damn Season, Tolerate It, No Body, No Crime, Happiness, Dorothea, Coney Island, Ivy, Cowboy Like Me, Long Story Short, Marjorie, Closure, Evermore

15 skladeb / 1:00:33 min

Vydavatel: Taylor Swift

Ještě neopadla vlna nadšení z Folklore a neuschl inkoust na seznamu nominací cen Grammy, na kterém se Taylor Swift objevila hned pětkrát, a už mají fanoušci zpěvačky opět důvod k radosti. Zpěvačka vydala album Evermore, které svou délkou přesahuje běžné stopáže alb a minimálně tedy přepisuje zvyklosti velkých popových interpretů. Dokonce i parta, která se na desce produkčně podílela, je stejná jako na Folklore. V jejím čele stojí producent velkých jmen hudebního průmyslu, Jack Antonoff.

RECENZE: Taylor Swift na Folklore vyměnila barvy za melancholickou šeď

Žádné velké překvapení se nekoná, Taylor Swift pokračuje tam, kde minule skončila. Což rozhodně není špatně. Opět se pasuje do role vypravěčky příběhů a k často propíraným postavám z Folklore, Bety a Jamesovi, přibývá zcela nová Dorothea. Zpěvačka už podruhé opustila své osobní milostné a životní trable a ani tentokrát texty neztrácejí na atraktivitě.

Ke svým country začátkům se částečně vrací ve skladbě No Body No Crime společně se sesterským triem Haim. Píseň, která souvisí se zpěvaččinou oblibou detektivek, má atmosféru jako vystřiženou z americké kriminálky. Naplno ji rozehrávají výpovědi jednotlivých aktérek a společně s Long Story Short má asi největší hitový potenciál. Ale o hity tady nejde. I přesto do Evermore prosakuje více popu a dělá z něj jednodušeji stravitelný kus. Pokud byl Folklore oděn především do šedi, novinka může nabídnout o trochu pestřejší paletu barev. Hudebně je totiž o kus pestřejší, a to i po nástrojové stránce, kde kromě piana nabízí i pestřejší aranže.

Při vzpomínání na románek z dětských let ve skladbě Tis the Damn Season dokáže Taylor Swift opět zabrnkat na emoce, a to jen s pomocí kytary a melodického zpěvu. Balada s lehce gradující atmosférou ukazuje, jak málo stačí talentované textařce k tomu, aby sebeobyčejnějšímu námětu dodala na dramatičnosti a dokázala posluchače upoutat a vzbudit v něm lítost. Podobnou atmosféru má i kousek Champagne Problems. Píseň o nezdařené žádosti o ruku, ve které opět pracuje s jednoduchou klavírní melodií a vokály.

Krom již zmíněných Haim se na seznamu hostů objevuje ještě hluboký hlas Matta Berningera z americké kapely The National v duetu Coney Island a svůj silný rukopis zde nechává i jeho bratr, multiinstrumentalista Aaron, jenž je podepsán hned pod několika skladbami. Nechybí ani Bon Iver v závěrečné Evermore, se kterým už zpěvačka spolupracovala před pár měsíci.

Na Evermore vybrousila Taylor Swift své písničkářství jako diamant. Je zajímavé pozorovat interpretku, která umí na každé desce vyčarovat hity lusknutím prstu, jak si ze záře reflektorů odskočí k niternějším písním, ve kterých působí jako folková písničkářka. Možná taky proto, že by ty velké stadionové hity stejně letos nemohla zpívat ve velkých koncertních halách a kdo ví, třeba za půl roku přijde na řadu desáté studiové album a návrat k ryzímu popu. U Taylor Swift je to klidně možné.

Text: Tomáš Kocian, foto: Universal Music
Témata: Taylor Swift, Evermore, Folklore, Haim, Bon Iver

4,50