Vydáno 07.01.2018 | autor: Lucie Šimůnková
Čeští muzikanti v loňském roce nelenili, a tak se na pultech objevila řada zajímavých novinek od stálic českého hudebního rybníčku i od nováčků, kteř mají ke hvězdám teprve našlápnuto. Která alba v roce 2017 nejvíc zaujala naši redakci?
Přesně před rokem vyjela kladenská alternativní kapela Zrní točit desku do Madridu, kterou pojmenovala Jiskřící. Jak doslovné, srší z ní nápady, přirozenost a spontánnost, kterými kapela překypuje. Netradičně pojatá deska, která vyšla v březnu, překvapuje elektronickým soundem, na který jsme u této kapely nebyli zvyklí. S dotažením zvuku pomohli producent Ondřej Ježek a elektronický experimentátor Jonatán Pastirčák alias Pjoni. Krok do neznáma se mnohým zarytým fandům nemusel úplně líbit, nicméně se velmi zdařil a potvrdil fakt, že se kapela nebojí experimentovat a vybočit ze zajetých kolejí. Deska s hlubokými tématy vypovídá o krizi a vyvedení z ní, euforii a víru v lepší zítřky, kterými si prošel asi každý z nás. Má hodně co říci a je hodně nadčasová. Honza Unger si pohrává se slovy a metaforami, které vás nutí k zamyšlení. Z koncentrace vás můžou vyvést neočekávané tóny, které se objevují nepravidelně v téměř každé písničce, je proto třeba být ve střehu a věnovat albu všechnu svou pozornost.
RECENZE: Jiskřící deska Zrní překvapí elektronickými experimenty
Pátá deska Imodium vyšla na konci září a nese název Element. Broumovská kapela se oproti předchozí Valerii vrací k syrovější formě, v níž vynikají ještě více kytarové riffy a emotivní hlas zpěváka Thoma Frödeho. Element je bezesporu zvukově, hudebně i aranžérsky nejvyspělejší, ale i nejrockovější a nejvyrovnanější počin Imodia. Na desce se pěvecky podíleli Michal Skořepa, Michal Pelant, raperka SharkaSs a autorsky vypomohl s jednou písní Kuba Ryba z kutnohorské kapely Rybičky 48. Producentsky si vzal nahrávku na svá bedra samotný frontman kapely. Album se natáčelo v broumovském klášteře. Novinkou sice kapela metaforicky krotí všechny živly, ale sebe rozhodně ne. Živost, dravost, energičnost, to jsou pilíře, na kterých vybudovali vydařenou deskou opřenou o zapamatovatelné melodie a silné refrény.
Přímočaré album od energického živlu - to je sólový debut Honzy Křížka, který po 13 letech hraní v Blue Effectu a pětadvaceti letech se skupinou Walk Choc Ice vkročil do neznáma a vydal se na sólovou dráhu. Vyrovnaná, ale přitom pestrá deska, která má základy v energické rockové muzice, vznikla za půl roku. Za tak neuvěřitelně krátkou dobu dokázel Honza natočit album bez žádného nadbytečného balastu. Nahrávku si Křížek dělal sám pod producentským dohledem Dana Frimla. Obsah je otevřenou zpovědí čtyřicátníka ošlehaného životními zkušenostmi, kdy Honza popustil ven nashromážděné pocity, které "vtěsnal" do svých dvanácti písní, ve nichž se vyzpívává z momentálních pocitů, kdy bilancuje nad svým počínáním, vzpamatovává se ze svých nálezů a ztrát a dává na obdiv lásku ke své rodině. Deska obsahuje bonus ve formě Slunečného hrobu, kde mu pomocnou ruku, respektive kytaru podal sám Michal Pavlíček.
RECENZE: Honza Křížek na svém debutu ukazuje cit a hravost sobě vlastní
Ostřílený písničkář Jan Žamboch se v uplynulém roce skryl za pseudonym Wolf Lost In The Poem a na albu Nepřipoutaný věnoval deseti světovým básnířkám po jedné autorské skladbě. Promluvy k jednotlivým spisovatelkám překypují emocemi a každé byl poskytnut čas kolem pěti minut. Některé jsou pojaté intimněji pouze s kytarovým doprovodem, jiné nabízí větší hudební pestrost. Poslechovou část doplňuje vizuální ve formě okázale provedeného obalu desky i bookletu, kde kromě textů písní mají své místo i krátké úvody autora. Pokračování mimořádného projektu není na pořadu dne, o to větší pozornost si zaslouží.
Výlet především přírodními scenériemi je možné absolvovat díky v březnu vydanému řadovému albu Meadows. Čtyřčlenný ansámbl Clarinet Factory na něm opět dokázal, že umí vytvořit nápaditě prokomponované dílo přístupné širokému publiku. Kromě základní sestavy se na desce výraznou měrou podílel britský skladatel a muzikant Joe Acheson, bubeník Daniel Šoltis a folklórní soubor Grunik z Beskyd. Skladby jsou žánrovou i zvukovou koláží, ale rozhodně nepůsobí roztříštěně. CD tvoří dokonalý celek s jasně vymezeným začátkem i koncem. Každý další poslech přitom přináší nový zážitek.
Téma: Zrní, Wolf Lost In The Poem, Clarinet Factory
text: Hana Bukáčková, Jitka Fialková