LIVE: Ennio Morricone v Praze: 60 let hudby, 8 hrozných, 1 maestro

Vydáno 16.01.2016 | autor: Ondřej Bambas

Tentokrát opravdu naposledy? Třetí sezónu po sobě se k nám vrátil italský skladatel, jehož bohaté resumé čítá několik stránek. Svá první díla se učil psát v padesátých letech, zatím poslední zkomponovanou hudbu máme možnost slyšet nyní v kinech. A Ennio Morricone stále nepřestává bavit.

LIVE: Ennio Morricone v Praze: 60 let hudby, 8 hrozných, 1 maestro Ennio Morricone v Praze: 60 let hudby, 8 hrozných, 1 maestro

ENNIO MORRICONE, ČESKÝ NÁRODNÍ SYMFONICKÝ ORCHESTR
O2 ARENA, PRAHA
15. 1. 2016

Někdo si vychutnal koncert v Praze již počtvrté (před pěti lety se Morricone spokojil se sálem Obecního domu), někteří z přítomných využili nabídky, jež se neodmítá, až nyní. O posledním turné a poslední šanci jsme slyšeli již před rokem. Že se sedmaosmdesátiletý skladatel a dirigent letos znovu vrátil, mu ovšem nikdo nemá za zlé. I tentokrát byla vysočanská aréna zaplněná až po střechu a i tentokrát svou hudbou bavil.

Ennio Morricone hrál v Praze i hudbu z Osmi hrozných nominovanou na Oscara



Setlist měl sice styčné body stejné jako u předešlých vystoupení, do programu ale byly zařazany nové části včetně aktuálního díla ke snímku Osm hrozných. Hudba posledního Tarantinova filmu už byla před týdnem oceněna soškou Zlatého glóbu, v současnosti má ještě šanci získat také Oscara. A dvouskladbovou ukázku ocenili na začátku druhé části také diváci v hale. Kdo povolanější by ji měl přeci zahrát než Český národní symfonický orchestr, který celý hudební doprovod nahrál loni osobně se skladatelem jednou v Česku, podruhé ve londýnských studiích Abbey Road pro vinylové vydání. V druhé polovině atmosférické L'Ultima Diligenza Di Red Rock se navíc přidala i část Kodályho pěveckého sboru a Csokonaiho národního divadelního sboru, které už jenom svou přítomností na pódiu zesilovaly emoce, jež Morriconeho hudba přináší.

Ennio Morricone získal Zlatý glóbus za hudbu k Osmi hrozným, kterou nahrával v Praze

První část vystoupení přitom byla možná o něco působivější než druhá hodina, do níž nově patřila také hudba k filmu Červený stan. Mohla za to také jedinečná příležitost vyslechnout si živě ikonického Muže s harmonikou z Tenkrát na Západě. I tentokrát naskakovala husí kůže při notoricky známé Chi Mai nebo gradující On Earth As It Is On Heaven. Nezklamala ani The Ecstasy Of Gold, která i tentokrát při druhém zopakování předčila repetici zmiňované skladby z Mise. Přídavky ještě doplnila chorálově zpívaná Abolisson.

TOP 7 skladeb k filmům Quentina Tarantina: Natočili je Ennio Morricone, David Bowie i Rick Ross


Zážitek z menšího sálu by jistě byl ještě intenzivnější. Přesto už od začátku, kdy orchestr za pomoci harfy skvěle přešel z The Best Offer k The Legend Of 1900 a kdy si na konci skladby v pianissimu hudebníci otáčeli noty pro nadcházející skladbu z filmu Baaria a halou se ozvalo zašustění papírů, si hudba získala každého v sále. Hitem letošní sezóny je možná vystoupení Hanse Zimmera, i italský mistr však dokázal arénu zaplnit. Vždyť sám německý autor přiznává, že díky svému současnému vzoru začal skládat. A krásně okomentoval svůj vztah k Enniu Morriconemu také Quentin Tarantino, když za něj přebíral letošní Zlatý glóbus: "...(Ennio Morricone) je můj oblíbený skladatel. A když říkám skladatel, nemyslím tím filmové skladatele, to "ghetto". Mluvím tu o Mozartovi, mluvím o Beethovenovi, mluvím o Schubertovi..."

Jelikož ještě žádného Oscara Morricone nezískal (vyjma toho za celoživotní dílo), letos by si jej bezpochyby zasloužil. A kdo byl na jeho vystoupení, může říct, že viděl oscarového skladatele. Pouze o cenách to ovšem není a zážitek, jaký si odnesete, se dá těžko popsat slovy. Proto se nebudeme zlobit, když by vzniklo ještě jedno "poslední" turné. Vzpomínky zůstanou navždy. Grazie, maestro!



Setlist: AN HOMEAGE TO GIUSEPPE TORNATORE: The Best Offer, The Legend Of 1900, Rabbia e tarantella, SCATTERED SHEETS: Chi Mai, H2S, Metti, Una Sera A Cena, Croce d'Amore, THE MODERNITY OF THE MYTH IN SERGIO LEONE'S CINEMA: The Man With Harmonica, The Fortress, The Good, The Bad And The Ugly – Main Theme, Jill's Theme, Sean Sean, The Ecstasy Of Gold, THE HATEFUL EIGHT: Stage Coach To Red Rock, Bestiality, 3 ADAGI: Deborah's Theme, Addio Monti, Vatel's Theme, A HOMEAGE TO MAURO BOLOGNINI: Per Le Antiche Scale, Irene-Dominique, THE RED TENT: Do Dreams Go On, They're Alive (SOS), Others, Who Will Follow Us, THE MISSION: Gabriel's Oboe, Falls, On Earth As It Is On Heaven; Abolisson, The Ecstasy Of Gold, On Earth As It Is On Heaven

text: Ondřej Bambas, foto: Tomáš Klíma

4,50

čtenáři

hlasuj
zavřít