LIVE: Nazareth vehnali slzy do očí i těm největším drsňákům

Vydáno 18.06.2023 | autor: Alena Kaňová

Kemp v Budišově nad Budišovkou opět zaplnili fanoušci hudby. Konaly se zde už 42. Budišovské Letnice, nejstarší open-air festival v České republice. Jako každý rok i letos organizátoři přinesli zajímavá jména české hudební scény, navíc si připravili opravdovou lahůdku – ze Skotska přijela legendární kapela Nazareth.

LIVE: Nazareth vehnali slzy do očí i těm největším drsňákům LIVE: Nazareth vehnali slzy do očí i těm největším drsňákům

Budišovské Letnice
Budišov nad Budišovkou
16. - 17. 6. 2023

Pojďme se na úvod podívat trochu do minulosti. Psal se rok 1958. V srpnu byla pořádána v lesním parku, který byl při této příležitosti nazván Lesním parkem Klementa Gottwalda, velká letní sportovní, kulturní a zábavná slavnost - I. Letnice, kterých se zúčastnilo na osm tisíc osob. To tehdejší „soudruhy“ poněkud překvapilo, a tak se rozhodli v tradici pokračovat. V šedesátých, sedmdesátých a osmdesátých letech na Letnicích vystoupili Jiří Schelinger, Petr Rezek, Jarmila Šuláková nebo také tehdejší hvězda Věra Špinarová. Letnice se tak staly pevným bodem v kalendáři všech umělců i hudebních fanoušků až do roku 1988. Pak se Letnice na dlouhých 23 let uložily k zimnímu spánku. Znovu se probudily v roce 2010, a to velkou zásluhou současného ředitele festivalu, pana Josefa Poljaka. Od té doby zahrály na Letnicích takové legendy jako Radim Hladík a Blue Effect, Vladimír Mišík, Olympic, Michal Prokop nebo Marie Rottrová. Každý ročník doplnili i mladší umělci – Ben Cristovao, MIG 21, Janek Ledecký nebo Xindl X

Velký pátek patřil v Havlíčkově Brodě rocku, dorazili tam Nazareth

Přesuňme se ale k letošnímu ročníku. Páteční program zahájil písničkář Kudla z Brna, na něj navázala nymburská kapela Siluety. Večer zahájili Portless, kteří své znovuobnovení z kapely Support Lesbiens datují téměř stejně, jako znovuobnovení Letnic. Kapela zahrála skladby z nového alba, i ověřené hity. Na své hity vsadili i stále oblíbenější O5 & Radeček. Nechyběly tak Bra3 ani Romantický smyčce. Budišov nad Budišovkou se nachází na celkem odlehlém místě, na dohled od vojenského prostoru Libavá. Hraní na takových místech se kapela nebojí – na začátku karantény v roce 2020 zahrála totiž v tehdy opravdu uzavřeném prostoru Litovelska a Uničovska.

Pátek završila Cross Orchestra. Největší pop-rocková kapela na Ostravsku, která je složena ze zkušených profesionálních hudebníků a učitelů ZUŠ s bohatou domácí i zahraniční koncertní praxí. V orchestrálním provedení zazněly největší hity takových velikánů, jako je Joe Cocker, Stevie Wonder, Tina Turner, Cher, Phil Collins, Roxette, AC/DC, ale i Věry Špinarové nebo Buty. Návštěvníci kvitovali, že slyší oblíbené hity v netradičním provedení.

Sobotní program odstarovali Piknik, kteří návštěvníkům předvedli největší hity Michala Tučného. V rytmech SKA je poté roztančili BAND-A-SKA. Na ně plynule navázali frýdecko-místečtí Dolls in the Factory. Začinající večer se nesl v duchu písní KOFE-IN. Ti si Budišovské Letnice zvolili jako místo ideální pro jediný křest jejich nového alba: „Budišov je dobré místo, kde rádi hrajeme, je tady taková domácká atmosféra, máme rádi místní a máme v tomto kraji i svým způsobem kořeny,“ uvedl pro iReport frontman a zpěvák kapely Jan Kunze. Nešlo se nezeptat i na vztah k vrcholu večera, kapele Nazareth: „Samozřejmě je známe a jejich tvorbu. Respektujeme všechny kapely, které se celosvětově proslavily." Kofe-in zahráli průřez svou tvorbou, a to od prvního alba až na po novinkovou KFN. Nechyběla tak Čarodějka nebo Volnomyšlenkář, fanoušci si měli navíc možnost zatancovat na pódiu přímo s kapelou.

Následující minuty patřily čekání na hlavní hvězdy večera. Využili jsme napjaté atmosféry a zeptali se čekajících fanoušků v první řadě: „Já poslouchám Nazareth od mládí a nikdy by mě ani ve snu nenapadlo, že dorazí do mého města. Není už sice původní sestava, jakou jsem poslouchal, ale i tak to bude nezapomenutelný zážitek.“ Kouzelné bylo, že závěrečný program přitáhl všechny generace – ať už vrstevníky kapely, ale lidi o generace mladší.

Koncert Nazareth uvedl ředitel festivalu, Josef Poljak slovy, které shrnuly vše důležité: „Dnešní večer je symbolem přísloví Jak se to lesa volá, tak se z lesa ozývá. V roce 1983 jsem byl v Budapešti na koncertě Nazareth a … oni mi to prostě museli vrátit!“

Odpálil tak show plnou ověřených hitů, ale i novinek nové sestavy. Z  původního „kmene“ zůstal v kapele bubeník. Publikum nadšeně přijímalo každý song, a když přibližně v půlce koncertu došlo na hit Dream On, publikum šlo do varu a song sborově odzpívalo. Závěrečné Love Hurts vehnalo slzy do očí i těm největším drsňákům. A že jich bylo.

Text a foto: Alena Kaňová, FB Nazareth (titulní, ilustrační)
Témata: Budišovské Letnice, Nazareth, KOFE-IN, O5 & Radeček

0,00