LIVE: Národní divadlo zažilo největší koncert ve svých dějinách. Vystoupili Chinaski, Lucie, Václav Neckář s Thomem Artwayem nebo Pokáč s Annou Slováčkovou

Vydáno 27.02.2021 | autor: iREPORT

Přes 600 účinkujících, 40 uměleckých seskupení a 6 pódií. Národní divadlo se v sobotu 27. února proměnilo v koncertní halu, v níž nejen hudebníci upozornili na stav, ve kterém se aktuálně nachází kulturní odvětví. Během více než tříhodinového festivalu vystoupili Chinaski, Monkey Business, Barbora Poláková, 7krát3 nebo Pokáč s Annou Julií Slováčkovou.

LIVE: Národní divadlo zažilo největší koncert ve svých dějinách. Vystoupili Chinaski, Lucie, Václav Neckář s Thomem Artwayem nebo Pokáč s Annou Slováčkovou LIVE: Národní divadlo zažilo největší koncert ve svých dějinách. Vystoupili Chinaski, Lucie, Václav Neckář s Thomem Artwayem nebo Pokáč s Annou Slováčkovou

Národ sobě - kultura tobě
Národní divadlo, Praha
27. 2. 2020

Už téměř rok se nejen umělecké odvětví nachází v nezáviděníhodné situaci. Divadelní vystoupení, koncerty a další akce jsou kvůli pandemii koronaviru zakázané a vládní výpomoc lidem pracujícím v tomto sektoru, do kterého nespadají pouze herci a hudebníci, ale i bedňáci, zvukaři či osvětlovači, je téměř nulová. Česká televize se ve spolupráci s organizátory festivalu Metronome Prague rozhodla uspořádat historicky největší festival v Národním divadle, který má na současný stav upozornit.

Národ sobě, kultura tobě, vzkazují z Národního divadla Vojtěch Dyk, Barbora Poláková, Mig 21, Ivan Hlas i Pokáč

Hudební večer s pohledem na Národní divadlo zahájili ve stylových kostýmech Petr Prokop a Ondřej Cihlář, kteří po krátkém proslovu k divákům už poslali "slovo" orchestru, jenž divadlo rozezvučel tóny Prodané nevěsty skladatele Bedřicha Smetany. Na pódiu pak zůstal také během vystoupení kapely Lucie se skladbou Amerika, která tak své fanoušky skrze televizní obrazovky mohla alespoň pozvat na své podzimní turné Lucie v opeře.

V netradičním orchestrálním provedení se poté na prknech divadla představila kapela Chinaski s romantickým songem Každý ráno. Formaci to na pódiu s hudebním tělesem za zády slušelo. Píseň nový kabát oživil a bylo znát, že i skupina sama si hraní s ním užívala. Další z hvězd, která přijala pozvání organizátorů, byla například Barbora Poláková, která dokázala spolu se svými hereckými kolegyněmi skrze televizní obrazovky přenést skvělou atmosféru zcela unikátní a capella verze písně Nafrněná.

Diváci se dočkali také spojení téměř nespojitelných žánrů. Houslista Pavel Šporcl vystoupil v úchvatném "duetu" s beatboxerem Jarem Cossigou a Ondřej Brzobohatý doprovodil na klavír Ondřeje Rumla v zábavném medley složeném ze známých českých šlágrů. Zcela netradičně na prknech Národního divadla, respektive v jeho suterénu, vystoupili také hiphopeři PSH, které doprovodili členové baletního souboru.

TÉMA: Hudební scéna je na prahu tragédie, poslední ať zhasne. Jak funguje pomoc kultuře v zahraničí?

S humorem sobě vlastním si doslova přivlastnil Orchestr Národního divadla Kapitán Demo. S legendárním songem Tu kytaru jsem koupil kvůli tobě vystoupili Václav Neckář s Bacily i s písničkářem Thomem Artwayem. O tom, jak Snadné je žít si zazpívali Mig 21 a Monkey Business doplněni o zpívající herečku Annu Fialovou to rozjeli s Ondřejem Pivcem. Renomovaný pianista a spoluhráč Gregoryho Portera byl možná nejvytíženějším instrumentalistou večera: nejenže zasedl za hammondky během produkce zmíněných Monkey Business, ale také během vystoupení zpěváka Štěpána Hebíka alias 7krát3, a samozřejmě nemohl chybět ve formaci D.Y.K. v čele s Vojtěchem Dykem. Za velmi povedené lze označit i souznění mladíka 7krát3 s o generaci starším Jiřím Kornem v songu Tygrovanej sprej, který společně natočili před dvěma lety.

Následovaly další neobvyklé fúze: Wohnout si se členy činohry ND Pavlou Beretovou, Filipem Kaňkovským a Filipem Rajmontem rudě posvítili na Depardieuho, kapela Poletíme? si k sobě pozvala recitujícího "Sklepáka" Davida Vávru, Čechomor rozezněli „koncertní sál“ s Martinou Pártlovou a společnou skladbou Mamko, nedávej mě a Pokáč s Annou Julií Slováčkovou vystoupili na střeše divadla s duetem I když jsme plešatý.

Přestože koncert trval tři a půl hodiny, divák neměl možnost začít se nudit. Na rozdíl od komerčních televizí si ČT Art mohla dovolit odvysílat program bez přestávky, a tak maratón v režii Víta Bělohradského Národ sobě - kultura tobě krásně odsýpal. Jedno vystoupení střídalo druhé a moderátoři Prokop s Cihlářem, jinak herci divadla Vosto5, celým večerem provázeli s humorem sobě vlastním. Vytknout by se jim snad daly jen občasné výrazy z obecné češtiny a časté čtení z moderátorských desek.

Na závěr nutno podotknout, že akce proběhla za přísných hygienických podmínek. Do divadla nebyl vpuštěný nikdo bez negativního PCR testu, u vchodu se měřila teplota, uvnitř museli všichni nosit respirátor či nanoroušku. Tedy pochopitelně až na samotné moderátory a umělce na pódiích. A dokonce i někteří z nich absolvovali svůj umělecký výkon s touto ochranou, například značná část Orchestru Národního divadla.

Text: Andrea Štipčáková, Jarda Hudecfoto: Lukáš Knoll
Témata: Lucie, Chinaski, Barbora Poláková, Thom Artway, Václav Neckář, Kapitán Demo, The Atavists, Wohnout, Ondřej Ruml, Ondřej Brzobohatý, Pavel Šporcl, Dan Bárta, Jana Kratochvílová, Čechomor, Ivan Hlas, Vojta Dyk, Pokáč, Anna Julie Slováčková, Monkey Business, Národní divadlo

4,00