LIVE: Sigur Rós přivezli z Islandu řádnou dávku emocí. Fanoušci byli z audiovizuálního tripu nadšení

Vydáno 10.10.2022 | autor: Dominik Pavliš

První koncert pro tuzemské publikum odehráli islandští Sigur Rós v roce 2001 v pražském Paláci Akropolis. Druhý roku 2008 v hale HC Sparty Praha a nyní se po dlouhých čtrnácti letech vrátili do českého hlavního města se svou melancholií do prostoru útulného O2 universa. Čekání bylo vskutku dlouhé, ale vyplatilo se.

LIVE: Sigur Rós přivezli z Islandu řádnou dávku emocí. Fanoušci byli z audiovizuálního tripu nadšení LIVE: Sigur Rós přivezli z Islandu řádnou dávku emocí. Fanoušci byli z audiovizuálního tripu nadšení

Sigur Rós
Praha, O2 universum
9. 10. 2022

Pár minut po osmé hodině večerní spustili Sigur Rós, kteří hráli bez jakékoli předkapely, píseň Untitled #1 – Vaka a již od prvních tónů bylo jasné, že se bude jednat o výjimečný zážitek. Různé psychedelické animace promítané za kapelou doplňovala promyšlená světla, která šla ruku v ruce se skladbami a v kombinaci se stabilně excelentním zvukem dostal návštěvník maximum, co od kapely mohl očekávat a nemohl být zklamán.

RECENZE: Sigur Rós se konečně oddali ohni a temnotě

Setlist plynule navazoval písněmi Untitled #2 – Fyrsta a Untitled #3 – Samskeyti z alba z roku 2002 pojmenovaném jednoduše "()“. Z této desky dále zazněla Untitled #7, #9, #6 a #8, a to přesně v tomto pořadí. V sedmnáctiskladbovém tracklistu nechyběla ani Svefn-g-englar a ten, kdo čekal na nejznámější hit Hoppípolla, byl, bohužel, zklamán, jelikož kapela tento track hraje pouze výjimečně a je dosti pravděpodobné, že během aktuálního turné nezazní ani na jedné ze zastávek. Přibližně dvouhodinový set byl rozdělen na dvě části s asi dvacetiminutovou přestávkou uprostřed a dalo by se říct, že O2 universum bylo skvělým prostorem vzhledem k povaze koncertu – ve větší hale by vystoupení skupiny mohlo tratit na intimitě a atmosféra by tím pádem nemusela být tak dobrá, jakou návštěvníci zažili právě v komornějším O2 universu.

Frontman Jón Þór „Jónsi“ Birgisson toho během show moc nenamluvil, avšak na pódiu se z něj stal dirigent nálad, kazatel, který se svou kapelou, kytarou, na kterou hrál většinu času smyčcem a svým typickým zpěvem posluchače provedl hudebním tripem, během něhož se vystřídala široká škála nálad a emocí a všichni z přítomných hltali každý takt. Něžné piano i ostré post-rockové kytary a nepředvídatelné kompoziční zvraty – zkrátka, bylo tam vše. Pastva pro uši, oči i pro duši v dokonalém koncertu, který diváci ocenili nekonečným standing ovation. Doufejme, že Sigur Rós se do Prahy vrátí dříve, než za dalších dlouhých čtrnáct let. Dobrá zpráva však je, že v těchto dnech pracují na novém materiálu.

Text: Dominik Pavliš, foto: Filip Kůstka (Selection)
Témata: Sigur Rós, Jón Þór „Jónsi“ Birgisson, O2 universum, Praha

5,00