RECENZE: Ed Sheeran zakopal patos a kýč a nahrál skvělou desku

Vydáno 22.05.2023 | autor: Tomáš Kocian

Ed Sheeran bez velké hromady kýče? Ano! Píše se rok 2023 a vydává desku Subtract. Dost možná jednu z nejlepších, co kdy nahrál. Zpovídá se na ní o těžkostech, které jej v poslední době potkaly. Ať už jde o smrt blízkého přítele nebo rakovinu manželky.

RECENZE: Ed Sheeran zakopal patos a kýč a nahrál skvělou desku RECENZE: Ed Sheeran zakopal patos a kýč a nahrál skvělou desku

Ed Sheeran

-

Boat, Salt Water, Eyes Closed, Life Goes On, Dusty, End Of Youth, Colourblind, Curtains, Borderline, Spark, Vega, Sycamore, No Strings, The Hills of Aberfeldy, Wildflowers, Stoned, Toughest, Moving

18 skladeb / 01 hod 01 min

Vydavatel: Asylum Records

Matematická znaménka už neodmyslitelně k albům Eda Sheerana patří. Novinka Subtract je již jeho šestou studiovou nahrávkou a dle autorových slov by mělo jít o návrat ke klasické písničkařině. Spolupráce s producentem a muzikantem Aaron Dressnerem, který se podílel například na úspěšných albech Taylor Swift Evermore a Folklore dává tušit, že to se svým tvrzením opravdu myslí vážně.

Už úvodní Boat je po popových pokusech Eda Sheerana příjemnou změnou. Je z ní cítit upřímnost a silné sebevědomí a stačila k tomu jen kytara s lehkými smyčci v pozadí. I následující Salt Water je slušným kouskem. Suicidální track patří zřejmě k tomu nejtemnějšímu, co kdy zpěvák napsal. Zároveň však na posluchače nepůsobí zbytečně agresivně a dojímavě. Naopak ona intepretova odevzdanost slané vodě je místy až terapeutická.

LIVE: Ed Sheeran v Praze: Každá dívka měla pocit, že zpívá jen pro ni

Mezi tím, jestli milujete, nebo nenávidíte Eda Sheerana je velmi tenká hranice. Jako textař dokázal už několikrát, že je schopen udělat tklivou písničku lusknutím prstu. Zároveň však svou image romantického baladýra mnohdy přikrmil obrovskou dávkou kýčovitého patosu. Tentokrát si však vystačí i bez něj. Je díky tomu upřímnější a otevřenější k posluchačům. Například v Colourblind se sice zabývá láskou a vztahem ke své nynější partnerce, ale mnohem sofistikovaněji a vyspěleji než dříve.

Zřejmě nejpopulárnější píseň z alba a zároveň také vůbec první vypuštěný singl Eyes Closed se už nese v typickém sheeranovském módu. Píseň, která se váže k jednomu ze dvou zmiňovaných důležitých okamžiků ve zpěvákově životě, které se staly v horizontu posledního roku. Úmrtí jeho blízkého přítele by však možná zasloužilo důstojnější píseň. Srdceryvný text o vyrovnávání se s odchodem blízké osoby naprosto demoluje tuctová melodie, kterou snadno zaměníte za jakékoliv další interpretovy písně.

Celkově je však Subtract konzistentní album s dosti ponurou atmosférou. Deprese, osamocení, strach ze stárnutí. Tohle vše popisuje Sheeran ve skladbách, jejiž stopáž málokdy přesáhne tři minuty, takže poslech alba není žádným táhlým utrpením. Nečekejte hity, o ty se tentokrát nikdo nesnažil. Když jsem v úvodu zmiňoval podobný tvůrčí tým jako u folkových alb Taylor Swift, je dobré nabídnout i srovnání. V obou případech jde o lehký odklon od tvorby obou interpretů. Instrumentálně zpěvák nemůže konkurovat, ovšem ve sděleních a textech je tentokrát až na malé výkyvy skoro stoprocentní.

Zkrátka Sheeran nahrál jedno ze svých nejlepších alb. Za pár let si na něj sice dost možná vzpomenou jen skalní fanoušci, to ale nic nemění na faktu, že jde o precizní písničkářskou práci s texty. Takto osobní a otevřený zřejmě zpěvák ještě nikdy nebyl.

Text: Tomáš Kocian, foto: FB Ed Sheeran
Témata: Ed Sheeran, Substract, -, album, recenze

4,00