RECENZE: Taylor Swift temnější pop reputaci nekazí

Vydáno 22.11.2017 | autor: Filip Pešta

"Stará Taylor nemůže jít k telefonu, je totiž mrtvá," říká Taylor Swift mimo jiné na svém novém albu Reputation. Jaká je vlastně její nová podoba?

RECENZE: Taylor Swift temnější pop reputaci nekazí RECENZE: Taylor Swift temnější pop reputaci nekazí

Taylor Swift

Reputation

....Ready For It, End Game, I Did Something Bad, Don't Blame Me, Delicate, Look What You Made Me Do, So It Goes.., Gorgeous, Getaway Car, King Of My Heart, Dancing With Our Hands Tied, Dress, This Is Why We Can't Have Nice Things, Call It What You Want, New Year's Day

15 trax / 55:38 min

Vydavatel: Universal Music

Je jasné, že Taylor Swift svou předposlední deskou dávala najevo předzvěst hudební změny. Nejen její tým, ale snad i ona sama chtěla prostě předvést fanouškům trochu něco jiného. Stejně jako to bylo v případě desky 1989, i na Reputation dává sebe sama do područí osvědčených švédských producentských guru - mistra Maxe Martina a jeho už dávno vyučeného učedníka Shellbacka. Vzhledem k úspěchu minulé desky nesmí chybět ani Jack Antonoff, kytarista kapely Fun. Z hostů stojí určitě za zmínku Ed Sheeran, který je v duetu End Game jako doma. Hrstka odvážných se vrhla novým směrem opravdu na plný plyn a výsledek samotné interpretce přináší zcela nový zvuk.

NOVÁ, TEMNĚJŠÍ, AGRESIVNĚJŠÍ TAYLOR

Co to ale znamená nový zvuk? Samotná úvodní skladba Ready For It vám odpoví na tuto otázku vyčerpávajícím způsobem. Čekají vás synthbasové linky, co vám mají za úkol utrhnout hlavu, vysamplované rytmiky ve stylu tropical house, dubstepu i dnes tak populárního trap music. Do toho všeho úderné frázování hlavní zpěvačky a její zbrusu nový hudební výraz drsňačky, co se toho prostě nebojí. Tato hudební textura, která je samozřejmě vyztužena perfektní audio-inženýrskou prací, tvoří základní kámen každé skladby a prim zde hraje virtuální svět elektropopu servírovaný v enormních dávkách.

Jak moc do celé skládačky vlastně zapadá vokál samotné Swift? Zdá se, že temnější kabát, který kolem svého hlasu oblékla, ničemu neškodí a naopak přináší svěží vítr (někdy spíše bouři) trochu "jiného" popu svým spotřebitelům.  Na desce si každý najde ty své melodie, které nebude moci dostat z hlavy, i když se to dost možná povede až na druhý poslech. Posluchač totiž v podstatě nedostane prostor se vzpamatovat z prvotního šoku do chvíle, než zazní například  Gorgeous nebo Getaway Car, který obsahuje typicky "taylorovské" popové refrény.

Největším paradoxem je však závěr celého alba, konkrétně píseň New Year's Day, která reprezentuje všechno, čím Taylor kdysi byla, a tak se za všemi těmi naprogramovanými bicími přece jen na rozloučenou objeví jen obyčejné piáno s vokály.

Nové album Taylor Swift rozhodně nepoškodilo její reputaci. Její nová hudební tvář vrásky nenosí, naopak nekompromisně pohřbívá folk i country popěvky hluboko do země, aby dala prostor temnější, aktuální, mainstremové  muzice, kde maximálně využívá dnešní zvukové i nástrojové trendy. Za rouškou prvoplánového záměru se však přece jen koná něco nečekaného, i když je to vše zásluha skvěle zvolených producentů. Stále však visí ve vzduchu otázka, kolik fanoušků se s jejím novým popem ztotožní.

text: Filip Pešta

Témata: Taylor Swift, Reputation

3,50