RECENZE: The Weeknd je na nové desce jako kolovrátek beze změny

Vydáno 12.05.2020 | autor: Filip Pešta

Pokud se pozorně zadíváte na obal čtvrté desky The Weeknda, přeběhne vám dost možná bez sebemenšího varování mráz po zádech. Jeho zakrvácená tvář, doprovázena šíleným výrazem, vyvolává dojem odlišnosti a šoku, který by s vámi měl pořádně zamávat. Zvukový obsah povedené vizualizace však neskýtá ani zlomek tohoto pocitu.

RECENZE: The Weeknd je na nové desce jako kolovrátek beze změny RECENZE: The Weeknd je na nové desce jako kolovrátek beze změny

The Weeknd

After Hours

Skladby:  Alone Again, Too Late, Hardest To Love, Scared To Live, Snowchild, Escape From LA, Heartless, Faith, Blinding Lights, In Your Eyes,  Save Your Tears,  Repeat After Me, After Hours, Until I Bleed Out

14 trax / 56 min

Vydavatel: Universal Music

Booklet a celková estetika alba symbolizuje filmy jako Strach a hnus v Las Vegas nebo Joker, u kterých je nekonvenční a psychotické chování samozřejmostí. Mohou vyvolat asociace boje s vnitřní temnotou, nebo nás bizarní scény snadno vykolejí z umělecké komfortní zóny. Producetnské trio Daheala, Illangelo a Metro Boomin, společně se samotným interpretem, dokázalo zvládnout válku s hudební melancholií velmi obstojně.

Největší uznání si zaslouží syntezátory, jejichž dobře zvládnutá dynamika právě onen lidský rozpor symbolizuje. Zatímco v úvodní Alone Again slušně říznou do uší, v jemnější Snowchild zase tiše doplňují zpěvákovu výpověď. Sám The Weeknd ví moc dobře, jak svůj pár hlasivek suverénně ovládat, a tak se nebojí do široka sázet škálu výše položených tónů, evokujících žal, zlost nebo pokoru.

Bohužel je to však v drtivé většině alba ten samý kolovrátek synth-popu, točící se až za polovinu celé desky relativně stejně. Synth-popové plochy, trap music a taky spousta vokálních efektů. Uvedená hudební struktura se naneštěstí opakuje tak dlouho, že posluchače nevyhnutelně přepadává únava a dochází k závěru, že je mu Weekndovo zlomené srdce a znechucení z vlastní slávy vlastně úplně jedno. Pěvecký projev, který by se v nápaditější aranžérské šabloně zdál jako uvěřitelné sdělení, proto působí jako laciné kňourání.

RECENZE: The Weeknd nahrál desku, kterou nebudete poslouchat jen o víkendu

ZLATÁ OSMDESÁTÁ

První tóny skladby Blinding Lights ale přece jen odstartují vytouženou změnu. Zvuková stránka se přetvoří tak, aby vzdala hold éře osmdesátých let v plném rozsahu. Přesto v ní však stále můžeme najít atributy současnosti a vše dohromady najednou skvěle funguje, dokonce se dostaví i nadstandardní gradace v podobě skladby In Your Eyes. Ta je ještě údernější než její předchůdce a kromě skvělého zvuku basové linky a pravé diskotékové atmosféry ji vkusně doplňuje saxofon. Zbytek desky už naštěstí neklesne pod nastavenou laťku a postupně vyšumí ve fádní závěr. I přesto však jeho menší polovina nad zbytkem výrazně dominuje.

After Hours přece jen na úplném konci rozpor v nitru posluchače vyvolá. Bohužel však pouze v otázce, zda to malé množství dobrých písní stojí za jeho opětovné přehrání. Tento problém nabízí mnohá řešení od hodu kostkou až po radikální proces, kdy si prostě vytvoříte vlastní EP z té lepší poloviny. A tak se nakonec sám posluchač ocitá v roli šílence, který po padesáti šesti minutách poslechu vyvraždí polovinu desky.

text: Filip Pešta

Témata: The Weeknd, After Hours

2,50