Vydáno 09.01.2021 | autor: Roman Jireš
Krátce před Vánocemi 2020 zemřel Svatopluk Karásek, jedna z nejvýraznějších postav českého undergroundu. Texty, které zpíval s Ivanem Martinem, se znelíbily minulému režimu a hudebník a evangelický duchovní musel v osmdesátých letech emigrovat. Zemřel 20. prosince ve věku 78 let, ve svém epitafu si přál mít: "už domachroval".
Možná se někdo podiví, co má co dělat v rubrice Smrt si říká rock'n'roll evangelický farář, básník a písničkář. Ale život Svatopluka "Sváti" Karáska, který zemřel 20. prosince ve věku 78 let, byl daleko větší jízdou než snaha o divoký život lecjakého rockera.
Zemřel písničkář Svatopluk Karásek. „Už domachroval,“ chtěl mít ve svém epitafu
Karásek neodmyslitelně patří k českému undergroundu, zažil vyloučení ze školy kvůli kázeňským problémům, pobyt na psychiatrii jako neschopný přizpůsobit se vojenskému prostředí, odejmutí státního souhlasu k výkonu duchovenské činnosti, komunistické vězení, práci v kladenských dolech, život v emigraci i funkci poslance a vládního zmocněnce pro lidská práva. "Se strašnou bolestí v srdci oznamujeme všem lidem dobré vůle, že domachroval... Přál si, ať to tak napíšeme, a přál si, ať nesmutníme. Přesto je tma," napsali pozůstalí na jeho facebookový profil.
Pražský rodák, který přišel na svět 18. října 1942. Vystudoval evangelickou bohosloveckou fakultu, ale ještě předtím zahradnickou školu v Děčíně a vinařskou školu v Mělníku, kde se spřátelil s pozdějším hudebníkem Vratislavem Brabencem. Po ukončení bohoslovecké fakulty začal působit v roce 1968 jako kněz, když mu v roce 1971 vzali státní souhlas k výkonu duchovenské činnosti, skončil na hradě Houska jako správce depozitáře.
"Tenkrát jsme mysleli, že bolševik tu bude napořád, a tak jsme chtěli žít aspoň jako svobodní v nesvobodném státě," uvedl Karásek, který se pohyboval kolem kapely The Plastic People of the Universe. "Opravdu mě ovlivnili beatníci a Nový zákon," řekl v jednom z rozhovorů Karásek. Na festivalu české kultury v roce 1989 v polské Vratislavi pak prohlásil, že hodnoty, kterým slouží, jsou víra, Charta a underground.
"Ta píseň není kritická jen o církvi, ale i k době a ke světu, ve kterém žijeme. Já stojím jednou nohou v církvi, jednou mimo ni. Ale obě ty nohy stojí pevně, není to tak, že bych z té církve jenom vykukoval. Píseň je o tom, že se pohybuju na té hranici, jsem plně v církvi i plně ve světě," řekl Karasek v rozhovoru s hudebním publicistou Jaroslavem Riedelem k písni Žalm na rozloučenou, která vznikla ještě před jeho emigrací v březnu 1980.
V září 1974 hrál na Prvním festivalu druhé kultury v Postupicích na Benešovsku. Sice značně neuměle, ale zato s tak expresivním výrazem a údernými texty, že si okamžitě získal uznání přítomných máníček. Svými písněmi postavenými často na základě černošských spirituálů a blues a sepětím s undergroundem pochopitelně pobuřoval tehdejší státní moc. V roce 1976 byl souzen v procesu s Plastic People of the Universe. Dostal osm měsíců za údajné výtržnosti a nemravné písně. Jako odpověď na uvěznění a vůbec poměry v tehdejším Československu Karásek podepsal Chartu 77. Pak už směl pracovat jen jako myč oken.
Smrt si říká rock'n'roll: Příběhy zesnulých hvězd
Po policejním nátlaku v roce 1980 i s manželkou Stáňou a třemi dětmi odcestoval z republiky. Působil v malé vesnici u Curychu, pak ve velkém curyšském sboru. Účastnil se akcí na podporu lidských práv, propagoval československou kulturu, vysílal ve Svobodné Evropě i v curyšském Českém sboru Přemysla Pittera.
Natrvalo se do Prahy vrátil v roce 1997. Stal se farářem největšího pražského evangelického sboru U Salvátora a nepřestal zpívat. Sám či se skupinami Pozdravpámbu a Svatopluk vystupoval po hospodách, klubech i festivalech. Vydal několik publikací s církevní tematikou, sbírek písňových textů a kázání a písničková alba Řekni ďáblovi ne, Řek’s už ďáblovi ne? nebo Halelujá. Roku 2010 utrpěl mozkovou příhodu, jež mu znemožnila zpívání. Angažoval se i ve veřejném životě.
"Možná tedy padne v souvislosti se Sváťovým odchodem mnoho slov, jak to tak bývá, zčásti tuctových, některá i zbytečná, parazitující. Jedno je ale jisté – po Sváťovi nezůstane smutno ani temno. Po Sváťovi zůstane rozsvíceno, v myslích i očích všech, kteří se s ním setkali a pochopili," napsal v nekrologu pro Lidové noviny Jan Schneider.
Text: Roman Jireš
Témata: Svatopluk Karásek, Charta 77, emigrace, Oboroh, Pozdravpámbu