RECENZE: Tata Bojs natočili hravou desku pro náročné posluchače

Vydáno 09.10.2015 | autor: redakce

Také na nové desce A / B Tata Bojs dokazují svůj cit pro hravé texty, které ale vůbec nejsou prvoplánové a mají v sobě skrytá sdělení. Přičteme-li skvělou hudbu a nevšední zvuky typu záznamu komunikace z raketoplánu Apollo 13 nebo dav z festivalu Colours Of Ostrava, je jasné, že výsledek stojí za poslech.

RECENZE: Tata Bojs natočili hravou desku pro náročné posluchače RECENZE: Tata Bojs natočili hravou desku pro náročné posluchače

TATA BOJS
A / B
Supraphon
13 trax / 53:18 min

Tracklist: Nadčasová, Gastronaut, Sonda, Radioamatér, Rubik a Kubrick, S ní, Kamarádky, Moderní lidi, Hrana, Antikvariát, Běžec, Noční linky, Národní

Už úvodní skladba Nadčasová napovídá, že máme co dělat se starými dobrými Tata Bojs, jejich typickým hraním se slovy a nijak výrazným, přesto však osobitým zpěvem Milana Caise. Návratem do doby alba Biorytmy se pak zdá úvod Gastrounauta trochu připomínající hit Attention Aux Hommes. V době, kdy píseň vznikla, Mardoša rozhodně netušil, jaký nový význam v souvislosti s aktuální migrační vlnou bude mít jeho text o míchání kultur se slovy ...zamkněte východ na dva západy.

Pro představení alba byla vybrána hříčkami prošpikovaná Sonda obsahující mimo jiné samply z komunikace letu kosmické lodi Apollo 13, ale můžu vás ujistit, že kandidátů na singl je na téhle opravdu zábavné desce, která však nepostrádá hlubší poselství, mnohem více. Třeba následující pecka Radioamatér s výraznou kytarou Vladimíra Bára ve stylu Shadows a v závěru s autentickým záznamem vysílání stanice Hlas Ameriky.

AUDIO: Tata Bojs chtějí být jako Mona Lisa

Dalším příkladem vtipné a důmyslné hravosti Tata Bojs je s obalem korespondující skladba Rubik a Kubrick popisující setkání dvou géniů moderní doby na dekadentní párty. Podle Caise bylo jasné, že by hostovat v této písni měl někdo, kdo je velká osobnost a má něco odžito. Z tohoto pohledu je naprosto v pořádku, že v rolích Rubika a Kubricka hostují Jan Burian a Marek Eben. Na album se dostal i loňský dvojsingl s písněmi Antikvariát a S ní, který předeslal, že album A / B bude opět hrou se zvuky a melodiemi. Antikvariát, který svou určitou nostalgií zapadá do ohlédnutí za osmdesátkami, se na album dostal ve verzi 2015 s novou pěveckou linkou.

Na každou desku se nepodaří nahrát hit typu Pěšáci, ale snad si někdo v rádiích všimne, že se mu nenápadně blíží píseň Kamarádky se zpívajícím Mardošou a hostujícími Yellow Sisters. Naopak téměř každá deska má své slabší místo, které v tomto případě představuje skladba Běžec. A kdyby kapelu nenapadlo přizvat Oskara Töröka, patřily by tam možná i Noční linky, ale jeho trumpeta poslala tuhle náladovku o level výše.

Na co se těšit v říjnu: 15 tipů iREPORT.cz

Na složení Rubikovy kostky jsem v životě neměl trpělivost, ale tohle album si rád poslechnu celé kdykoliv znovu. A vždy se připojím k aplausu návštěvníků letošního vystoupení Tata Bojs na Colours of Ostrava, který zazní na závěr vydařené bonusové písně Národní.

BEST TRAX: Rubik a Kubrick, Kamarádky, Národní
ZKUS TAKY: Cartonnage - Curiously Connected, Bratři Ebenové - Čas holin, Sea + Air - Evropi

text: Roman Jireš