LIVE: Tomáš Klus a Richard Müller předvedli v Karlových Varech dva diametrálně odlišné druhy energie

Vydáno 07.07.2018 | autor: Hana Bukáčková

Mlýnská kolonáda byla svědkem koncertů dvou velkých hudebních hvězd, avšak velmi rozdílných – rozdivočelélo Tomáše Kluse a "vyklidněného" Richarda Müllera. V předposlední večer filmového klání v Karlových Varech tak dostaly prostor dva silné hlasy. Navíc jedny z nejvýraznějších a nejoblíbenějších ve svých domovinách, v Česku a na Slovensku.

LIVE: Tomáš Klus a Richard Müller předvedli v Karlových Varech dva diametrálně odlišné druhy energie LIVE: Tomáš Klus a Richard Müller předvedli v Karlových Varech dva diametrálně odlišné druhy energie

TOMÁŠ KLUS + RICHARD MÜLLER
MLÝNSKÁ KOLONÁDA, KARLOVY VARY
6. 7. 2018

Král koncertů Tomáš Klus ukázal, v čem tkví jeho hlavní devíza v živém vystupování. Už při úvodní Do nebe skočil mezi diváky, které obšťastňoval svojí improvizací a skotačivým temperamentem. Před Přičichnutí alergikovo věnoval proslov Andreji Babišovi, o kterém se dozvěděl, že je ten den přítomen na Karlovarském filmovém festivalu. Klus se nebojí a dokáže vyslovit napřímo své názory. Stejně jako tomu byl před Malčikem, který věnoval prezidentu Zemanovi. Do textu zakomponoval jeho nedávné "trapné" pálení červených trenýrek.

VIDEOROZHOVOR: Tomáš Klus o novém albu SpOlu (I.) - Jsem jako houser, písničky si musím vysedět

Krom proslovů se dokáže dokonale propojit s publikem, pohotově reagovat na jednotlivé situace - například když se v prvních řadách hádá pán s paní. Zvládá se také obejmout s vozíčkářem pod pódiem. Experimentuje i se svými písněmi, Chybíš mi plynule přešlo v Marii, která měla závěrečný rockový nádech včetně v poslední době klasického rozpuštění vlasů ve stylu rockových mániček. Pohotový byl i při skandování, "Ještě jednu" přetlumočil vtipně - že na něj nemusíme volat "Běžte ke dnu". Ještě než zakončil set svým poselstvím a Mantrou, zahrál A pak, ovšem bez své ženy Tamary, která se momentálně zotavuje po operaci šlachy na dolní končetině.

KLIDNÝ PROJEV SLOVENSKÉ LEGENDY

To Richard Müller se k proslovům nedostal. Všechna čest tomu, čeho v hudbě dosáhl, ale jeho vystoupení stále víc ovlivňují tlumící léky a boj s nemocí. Na pódiu tak působí unaveně a do ničeho se moc nepouští. Srovnávat oba interprety je jak nebe a dudy, každý má diametrálně rozlišnou energií, která z nich na pódiu vyzařuje. Müller má ale natolik silný hlas, vybudovaný respekt i získanou oblibu svých hitů, že u fanoušků tím vším stejně přebije prvotní rozpolcenost při pohledu na jeho působení na pódiu.

Richard Müller přemluvil v Bratislavě Adelu Banášovou ke zpěvu

Silnou stránkou jeho vystoupení je to, že se má o koho opřít - o výborné muzikanty a vokalistky. Ty dostaly přednost u písní Rieka a Baroko, kdy interpretace skladeb závisela právě na nich. Baroko bohužel nebylo moc povedené, hlasům v porovnání s Richardovou interpretací scházela zajímavá barva. Muzikanti celkově vyšperkovali a prodloužili písně nad jejich standardní délku. Speciální sólo předvedl i saxofonista Michal Žáček, který vystupuje s Vojtou Dykem a B-Side Bandem. Při jeho hostování nechyběly hity Nebude to ľahké, Srdce jako kníže Rohan, Po schodoch, Štěstí je krásná věc, Tlaková níž či Cigaretka na dva ťahy.

The Atavists interview: Z naší zkušebny se neplánovaně stalo muzeum starých východoněmeckých kláves

Kdo chtěl po koncertech ještě slyšet další zajímavou muziku, mohl zajít do Becher zóny, kde hráli The Atavists – letos už podruhé na zdejším festivalu (poprvé se předvedli v klubu Kaiser 53 v úvodu týdne). Playlist byl průřezem jejich dvou alb, včetně Lo-Fi Life, kterou vydali počátkem tohoto roku. Syrový rock'n'roll byl lahodou pro ucho a posloužil i pro navodění atmosféry dlouhotrvající párty, které se poté ujal DJ.

Setlist Tomáš Klus: Do nebe, JdeVoZem, Přičichnutí alergikovo, Napojen, Nina, Malčik, Dobré ráno, Malčik, Pánubohudooken, Flusnu (feat. Jan Jelen), Chybíš mi, PanTofel, Sibyla, Marie, A pak, Mantra

Text: Hana Bukáčková, foto: Eva Dang

Témata: Tomáš Klus, Richard Müller, The Atavists