RECENZE: ANTipopová Rihanna - sex, tráva a s*ačky

RECENZE: ANTipopová Rihanna - sex, tráva a s*ačky ANTipopová Rihanna - sex, tráva a s*ačky

Rihanna

ANTi

Consideration (feat. SZA), James Joint, Kiss It Better, Work (feat. Drake), Desperado, Woo, Needed Me, Yeah, I Said It, Same Ol' Mistakes, Never Ending, Love On The Brain, Higher, Close To You

13 trax / 44 min

Vydavatel: Universal

Rihanna se rozhodla k vydání nové desky přistoupit jako ostřílená byznysmenka. Společnost Samsung zaplatila její tvorbu, chystané turné a první milion kopií. Ten si na Tidalu zdarma rozebrali fanoušci do patnácti hodin. Komerčně je tedy ANTi teoreticky úspěšné a celková propagace alba šlapala poslední měsíc na plné obrátky - viz atmosférická videa, tzv. Antidiary. Důvody ke zklamání by tedy neměly být na místě, jenže bohužel - deska je antipopová víc, než je vlastně zdrávo.

Odklon od mainstreamu bývá u popových hvězd vždy příjemnou a oceňovanou změnou. Často slyšíme osobní zpovědi, které v posluchačích vyvolají emoce. RiRi si ale před tvorbou nových songů patrně nejdříve dala "čmouda" a pak šla na věc. Hity do rádií nehledejte, nejsou tam. Vše je ponuré, sprosté, depresivní, nenávistné a "ovoněné" marihuanou. Melodie jsou nulové a produkce minimalistická. Chtělo by se zatleskat, že vzniklo artové experimentální album. Možná ano, ale co s tím, když to uchu moc nelahodí.

Rihanna vydala album ANTI i první singl s Drakem. TIDAL ho nabízí zdarma

Rihanna přinesla své zatím nejnáročnější album na poslech. Po tom prvním to působí jako hotová katastrofa, časem se ale přeci jen vykrystalizuje pár snesitelných kousků. Zejména druhá polovina desky by se dala považovat za tu popovější, kde nechybí ani pár srdceryvných balad. U písničky Higher Rihanna své výšky tahá snad až z paty, podobně jako třeba Sia. Love On The Brain jako by vypadla z repertoáru Duffy a Close To You je příjemným uzavřením celé desky. Úplně se vymyká píseň Never Ending, ke které asi nejvíce sedí pojem "rádiový singl".

Hůře se už proniká do první části. V ní se míchá urban hip hop s temným klubovým zvukem. Pilotní singl Work, kde si zahostoval Drake, zůstal hodně daleko za jejich předchozím úspěchem What’s My Name ze šest let staré desky Loud. Rihana má totiž tendenci občas svým hlasem hodně kvákat a zde to působí hodně rušivě. Song Desperado svojí atmosférou dává vzpomenout na zpěvaččinu dodnes nejvíc chválenou desku Rated R. Nejlépe pak vyznívá příjemná Kiss It Better, se kterou pomohl Jeff Bhasker, producent veleúspěšné Ronsonovy písně Uptown Funk.

Rihanna vydá album ANTI, v červenci ho přiveze do pražského Edenu

Rihanna minulý rok rozbouřila vody mainstreamu trojicí singlů FourFiveSeconds, Bitch Better Have My Money a American Oxygen. Ty se je od její dosavadní tvorby velmi lišily, ale po poslechu desky ANTi, kde se ani jeden z těchto kousků neukázal, působí jako skvělé pecky. Deska se dá velmi těžko zařadit - na pop je moc náročná a nemelodická, na umělecký experiment moc vulgární a fádní. Celkové hodnocení si vlastně napsala Rihanna sama, a to v první písničce Consideration, kde v jednom verši říká: "Let me cover your shit in glitter i could make it gold" ("Nech mě, ať ti všechny tvoje s*ačky potřpytím, mohla bych je přeměnit ve zlato").

BEST TRAX: Kiss It Better, Same Ol' Mistakes, Never Ending
ZKUS TAKY: Rihanna – Unapologetic, Kanye West – Yeezus

Tomáš Navrátil