RECENZE: Gaia Mesiah na Excellent Mistake nevyměkla, ale stala se ještě pestřejší

Vydáno 01.02.2019 | autor: Roman Jireš

Znovuzrozená Gaia Mesiah, ne zcela přesně označovaná jako dívčí kapela, často v rozhovorech oprávněně konstatuje, že nevyměkla. To však neznamená, že by její comebacková deska nabízela jenom ostrý zvuk a nekompromisní rock. Vrací se v původní sestavě s nenapodobitelnou zpěvačkou Markou Rybin, kytaristkou Santa Morellou, bubenicí Mišou M a basákem Joshem Stewartem, který se přestěhoval ze Sydney do Prahy. A s čím tahle parta přichází? Především s pestrou autorskou muzikou, která přes svoji rozmanitost vůbec nepůsobí roztříštěně nebo nelogicky.

RECENZE: Gaia Mesiah na Excellent Mistake nevyměkla, ale stala se ještě pestřejší RECENZE: Gaia Mesiah na Excellent Mistake nevyměkla, ale stala se ještě pestřejší

Gaia Mesiah

Excellent Mistake

In The Streets, Hip-Hop, Great Year Setup, Dawn Of My Life, Wind Blowing Down, CocoJim, After Rainbows, Kralovství, Reno, Tam to všechno je, Move Me

12 trax / 36:18 min

Vydavatel: Warner Music

Už úvod alba, v němž krátké a trochu filmové intro In The Streets nahradí stejnojmenný nářez přecházející do melodické pasáže, vyvrací svojí muzikálností pochyby o podobných návratech. Asi je na místě připomenout, že množství svých příznivců kapela potěšila až před dvěma lety novým singlem Sílu! Na Excellent Mistake ale tuhle píseň nezařadili, protože je podle jejich názoru odlišná od materiálu na albu a koncepčně by tam nezapadla.

Trochu překvapivě tam však nalezneme jiné dvě skladby s českými texty - Království věnované "Mistru Janu Husovi, který neodvolal", a akustickou téměř baladu Tam to všechno je. Čeština z nich kupodivu nijak rušivě nevyčuhuje a holky nevylučují možnost v budoucnu natočit v mateřském jazyce celé album.

ROCKBLOG: Marka Rybin - Gaia Mesiah je prostě Excellent Mistake

STYLOVÉ HRÁTKY

I v dalších anglických skladbách si Gaia Mesiah pohrává s hudebními styly s lehkostí, s jakou uniká obranám soupeřů fotbalista Kylian Mbappé. Dawn Of My Life je osobité reggae se zpěvem jakoby parodujícím "nemocné hlasy" typu Bonnie TylerCocoJim nabízí směs stylů s dominancí moderní country a zajímavými vokály, a pokud čekáte od pecky Hip-Hop nějaký rap, tak jste vedle. Když už bychom museli škatulkovat, jedná se spíše o originální latinu. Jestli však máte obavy, že se z tvorby Gaia Mesiah vytratil pořádný rock, není se čeho bát. Milovníci jejich debutové desky Ocean si patrně vychutnají například parádní kytarové sólo v Great Year Setup nebo energii a autentičnost Wind Blowing Down.

Potěšitelné je, že téměř žádná píseň není klasika typu sloka - refrén, kapela udržuje pozornost posluchače změnami temp a nezapomíná na osvědčené - že méně někdy bývá více. Když k tomu připočteme suverénní, nikoliv však namachrovaný projev a vesměs pozitivní emoce, vychází z toho hodně nadějná budoucnost. Zejména pokud děvčata opravdu udělala tlustou čáru za svojí rozhádanou minulostí.

VIDEOROZHOVOR: Marka Rybin (Gaia Mesiah) o nové desce Excellent Mistake - Rozhodně jsme nevyměkli!

Gaia Mesiah nestaví svoji hudbu na ženské podbízivosti ani se nejedná o partu zakomplexovaných feministek. Tady jde především o poctivou muziku a životními zkušenostmi podložený názor.

text: Roman Jireš, foto: archiv