RECENZE: Green Day hrají v revolučním rádiu předvídatelnou hudbu

Vydáno 02.11.2016 | autor: redakce

Akustický úvod dvanácté desky Green Day v podobě začátku skladby Somewhere Now budí zdání, že se od nich dočkáme něčeho nečekaného. Ale bohužel, změna se nekoná. Klasici amerického punk rocku se brzy vrátí do léty vyjetých kolejí. Žádný průšvih nečekejte, ale po nadupaném albu Dookie, rockové opeře American Idiot nebo hitovém 21st Century Breakdown je laťka položena sakra vysoko. Novinku přehrají 22. ledna v pražské Tipsport aréně naživo.

RECENZE: Green Day hrají v revolučním rádiu předvídatelnou hudbu Green Day se od svého stylu neodklonili

Green Day

Revolution Radio

Somewhere Now, Bang Bang, Revolution Radio, Say Goodbye, Outlaws, Bouncing Off the Wall, Still Breathing, Youngblood, Too Dumb to Die, Troubled Times, Forever Now, Ordinary World.

12 trax / 44:29 min

Vydavatel: Warner Music

Základní trojka Billie Joe Armstrong, Mike Dirnt a Tré Cool se po sérii alb !Uno!, !Dos!, a !Tré! po letech obešla bez služeb hostujícího kytaristy Jasona Whita. Možná i proto se zvukově trochu vrací ke svým počátkům. Ledaco napověděl už první singl Bang Bang, vypuštěný už v srpnu. Nabídl typickou chytlavou melodii s Armstrongovým burcujícím zpěvem doplněným vokály Dirnta. Také slova o násilí napsaná z pohledu jeho původce navazují na aktivisticky vyznívající texty z předchozích alb.

HRAJÍ ZTRACENÝM DUŠÍM

Nutno podotknout, že texty nebyly nikdy u Green Day pouhou výplní a jejich autor Armstrong se s oblibou pouští do politicky a společensky zabarvených písní. Na aktuálním albu tak v titulní skladbě slyšíme "rebelskou ukolébavku pod hvězdami a pruhy pro ztracené duše, které byly podvedeny", ohlas bouří proti údajně nepřiměřeným policejním zásahům vůči afroameričanům i inspiraci teroristickými útoky v listopadu 2015 v Paříži.

Je to však většinou takové zaobalené poselství skryté pod nánosem slov místo stručné punkové naštvanosti a rockové přímočarosti. Kapela naštěstí neudělala tu chybu, aby posluchače zahltila megalomanskou stopáží alba, protože zatímco jiným (například AC/DC) neměnný soud prochází, u punk rocku a punk popu většinou vzniká dojem jedné dlouhé písně.

Vedle hitových ambicí zmíněného Revolution Radio stojí za poslech minimálně určitou nostalgií prodchnuté Outlaws a dobře vystavěná melodie Still Breathing. Obal alba s hořícím rádiem není výrazem žádné nezadržitelné revoluce ani symbolem vyhoření Green Day. Trojice, která se tak trochu stala obětí vlastního úspěchu, hraje sice čím dál tím víc stejně, ale zásadní problém to není. Proto věříme, že jejich pražský koncert 22. ledna nenabídne katastrofu typu trapných The Offspring na Rock for People.

text: Roman Jireš

Témata: Green Day, Billie Joe Armstrong, punk, Revolution Radio

3,50