RECENZE: Kdo a co je David Bowie? Dokument na to neodpoví, zapojte svou představivost

Vydáno 03.01.2017 | autor: Matěj Chalupa

Na otázku zmíněnou v titulku ani díky dokumentárnímu filmu David Bowie je... odpověď nenajdete. Díky bohu. Film, jenž vypráví příběh světoznámé putovní výstavy o životě a díle toho proslulého a inspirujícího umělce, naštěstí jen otevírá divákovu představivost a chtivost dosadit vhodné slovo po svém.

RECENZE: Kdo a co je David Bowie? Dokument na to neodpoví, zapojte svou představivost Kdo a co je David Bowie? Dokument na to neodpoví, zapojte svou představivost

David Bowie je...

Režie: Hamish Hamilton, Katy Mullan

Premiéra: 3. 1. 2017

99 minut

Distributor: Pannonia Entertainment

Ačkoli se stejnojmenná výstava v londýnském Victoria & Albert Museum uskutečnila již před téměř čtyřmi lety (a byla zde nejúspěšnější instalací v celé historii muzea) a od té doby objela i značnou část zeměkoule, film se po své premiéře v roce 2014 do České republiky dostal až nyní. Jestli tomu pomohlo i loňské nečekané úmrtí Davida Bowieho, můžeme jen spekulovat.

Ve filmu, jehož hlavní obsahovou složkou je představení samotné výstavy, doplněné o vstupy kurátorů Victorie Broackes, Geoffrey Marche a jejich hostů, kteří se ve svém životě taktéž zabývali uměleckou tvorbou Davida Bowieho či s ním jinak spolupracovali, se však objevují i dobové záběry od počátků zpěvákovy kariéry, ať už rané fotografie, videoklipy, či záznamy rozhovorů. V rámci výstavy byl jejím organizátorům umožněn přístup i do David Bowie Archive, byla zde tedy k vidění i řada zcela ojedinělých a autentických předmětů, včetně ručně psaných básní, dopisů, maleb či originálů kostýmů použitých jak pro natáčení, tak pro zpěvákovo živé vystupování.

TOP 12 osobností, které v roce 2016 zemřely: David Bowie, Leonard Cohen, George Michael, Prince, Radim Hladík a další

OSVĚTLUJE I KONTEXT DOBY

Kromě částí věnovaných výstavě se dokument chronologicky věnuje taktéž tvorbě Davida Bowieho a historickému kontextu doby, zaměřuje se však i na jeho hereckou kariéru a nezapomíná ani na ostatní umělecká díla, která po sobě zanechal. Jeho dílo i život se člení do několika kapitol, určených zejména jeho alter-egy a postavami vytvořenými pro živé vystupování, či později jeho přestěhováním do tehdejšího západního Berlína a započetím proslulé "Berlínské éry".

A i když si zdatné oko drobné chyby (třeba ve zpracování titulků) přeci jen našlo, na umělecké hodnotě jinak výborně zpracované biografie dnes již legendárního zpěváka, muzikanta, herce, malíře a všestranně nadaného umělce to ani sebemenší kus nadšení nemohlo uzmout.

Text: Matěj Chalupa

Témata: David Bowie, dokument, film, David Bowie je...

5,00