BLOG: Přípravy na křest nového alba Mydy Rabycad ve Foru Karlín uchem a okem manažera a zvukaře Petra Blažka

Vydáno 16.11.2019 | autor: redakce

Dosud největší samostatný koncert Mydy Rabycad se nezadržitelně blíží. Křest nové desky Numbers se uskuteční 22. listopadu ve Foru Karlín. Pod pokličku příprav jsme nahlédli díky manažerovi a zvukařovi Petrovi Blažkovi, který vše zajímavé sepsal ve svém blogu.

BLOG: Přípravy na křest nového alba Mydy Rabycad ve Foru Karlín uchem a okem manažera a zvukaře Petra Blažka BLOG: Přípravy na křest nového alba Mydy Rabycad ve Foru Karlín uchem a okem manažera a zvukaře Petra Blažka

Už uteklo hodně vody od chvíle, kdy jsem napsal poslední blog z koncertního výletu Mydy Rabycad do zahraničí. Neznamená to, že bychom už v zahraničí nehráli, ale zájezdy byly dost podobné těm předchozím, a tak jsem si schovával inkoust na nějakou větší bombu. Chtěl jsem popsat něco, co se ještě v mých článcích neobjevilo, něco, o čem se zas tak často nepíše. Ta chvíle přišla právě teď, kdy Mydy Rabycad vydali novou desku Numbers a chystají přelomový koncert 22. listopadu ve Foru Karlín.

SOUTĚŽ: Mydy Rabycad ve Foru Karlín

Rozhodnutí uspořádat obří koncert v hale s kapacitou tisíců návštěvníků padlo po loňském vyprodaném vystoupení v Lucerna Music Baru. Už tehdy bylo jasné, že na podzim 2019 bude nová deska. Proto se to jevilo jako další logický krok v kariéře mladé našláplé kapely. Hned vzápětí však bylo jasné, že nás čeká spousta práce a musíme začít pracovat hned, jak se vyspíme z kocoviny po úspěšném koncertu.

Prvním krokem bylo vybrat termín a zabookovat Forum Karlín. Datum 22. 11. se nám líbilo jak z vizuálního hlediska, tak i proto, že v kalendáři to byl pátek. A navíc se to dobře pamatuje. Dalším krokem bylo udělat desku. V tomhle to mají muzikanti hrozně těžké a vždycky si v takové chvíli říkám, jak je fajn dělat manažera, protože moje práce je vždy jasně daná a nemusím čekat, až mě políbí múza. Umělci jsou bez múzy vyřízení a můžou u kláves či prázdného notového papíru sedět dny a týdny, než přijde nějaký nápad. Na povel jejich práce prostě nefunguje.

Mydy Rabycad vydávají album Numbers, pokřtí ho v listopadu ve Foru Karlín

Vznik desky byl plný všech možných okamžiků - stejně jako život přináší lepší i těžší chvíle. Kluci už měli rozdělaná nějaká dema a na dalších pracovali. Producentské role se opět ujal Tomáš Konůpka, ale rozdíl oproti předchozím albům byl v tom, že všichni tentokrát skládali mnohem víc spolu. Potkávali se pravidelně ve zkušebně a společně víc a víc rozpracovávali témata z demonahrávek nebo začínali skládat úplně od nuly.

Od začátku však měli jasný cíl - víc pustit uzdu tvrdší elektronice a udělat syrovější album než všechny předchozí. Také chtěli, aby hudebně byla deska ještě osobnější, což může být v případě kolektivního skládání hodně náročný úkol. Je potřeba skloubit představy všech zainteresovaných osobností a najít společný hudební jazyk. Myslím, že se to nakonec povedlo, důkazem budiž to, že deska vyšla.

VIDEOROZHOVOR: Mydy Rabycad je všechno a nic

DESKA PLNÁ ČÍSEL

Tématem alba Numbers se stala čísla a jejich význam v dnešní digitální době. Texty jsou parketou zpěvačky Žofie Dařbujánové a vzhledem k tomu, že se stará i o sociální sítě kapely, má k tomuto tématu co říct. S hudbou i texty si kapela hodně vyhrála a můj (velmi zaujatý) dojem je pozitvní. Moje nejoblíbenější tracky jsou I’m Out a Mantra (první vydaná skladba Mydy s českým textem!) a moc rád si tu desku pouštím znovu dokola, což mi vždy pomáhá se nakopnout k přípravám jejího křtu.

Připravit takhle velký koncert znamená myslet úplně na všechno. Například je potřeba sehnat partnery koncertu, protože samo se to nezaplatí, a pokud by dorazilo málo lidí, může to mít hrůzné následky jak pro kapelu, tak pro mě coby pořadatele. Mrkněte se na loga, co jsou dole na plakátech nebo vizuálech a věnujte jim tichou myšlenku, protože díky nim můžeme celý tenhle cirkus zrealizovat. Další důležitou složkou jsou mediální partneři, díky kterým se o koncertě dozví víc lidí a najdete je vedle těch finančních partnerů. Pokud bychom měli každou zmínku o tomto koncertě platit, museli bychom zdražit lístek na dvojnásobek, nikdo by pak nepřišel a byli bychom zase na začátku.

Celé PR (public relation) ale musí někdo koordinovat a o to se nám už léta stará agentura Smart Communication, se kterou jsme připravovali celou propagaci koncertu a také propagaci desky Numbers, včetně spolupráce se mediálními partnery. Abyste mohli dělat PR, potřebujete aktuální fotky. A tím, jak Mydy mění desku od desky své kostýmy, je potřeba dělat nové a nové fotky. Před pár lety na Colours of Ostrava jsme si padli do noty s legendou české hudební fotografie Romanem Černým alias Blackem. S ním jsme vymýšleli koncept nových fotek a v galerii můžete vidět, jak to dopadlo. Už první fotky se nám tak líbily, že jsme je hned poslali grafikovi Jorgosovi, který je využil při výrobě všech vizuálů ke koncertu.

SKLÁDÁNÍ DÍLKŮ JAKO PUZZLE

A pak je tu samozřejmě ta hlavní věc, kterou je samotný koncert, jehož příprava zabere několik měsíců usilovné práce rozsáhlého týmu lidí. Jedním z hlavních poznávacích znamení Mydy je velká a propracovaná vizuální show. V takhle velkém prostoru a pro takový počet diváků by se hodilo připravit úplně novou, speciální show. A tu musí někdo vymyslet, připravit a zrežírovat.

Od začátku je součástí našeho týmu Tomáš Pejša z HCore Production, který má kromě pravidelné přípravy a realizace show pro Mydy zkušenosti i s komerčními projekty. Má také velký přehled o nových technologiích i skvělé nápady. Takže jsme nemuseli chodit daleko a Tomáše jsme oslovili coby režiséra vizuální složky celého koncertu neboli show designera. Nemuseli jsme ho moc přemlouvat, Tomáš se brzy vrhl na přípravu konceptu celého večera. Hned poté začal společně s ostatními zúčastněnými skládat jednotlivé dílky do sebe jako puzzle. Když ho měl poskládáné, musel začit řešit pro jednotlivé skladby světelné a dramaturgické změny a další efekty, aby celek působil jako jedno velké představení s monstrózním závěrem.

Mydy Rabycad v Praze rozhazovali energii na všechny strany. Pokřtili i živák z Colours Of Ostrava

Takhle velký koncert je vlastně jako divadlo, kde jsou každý okamžik, pohyb nebo bliknutí světýlka přesně naplánované a pečlivě nazkoušené. Kapela si nemůže pobíhat po pódiu jak parta postřelených Robocopů, ale vše musí dávat smysl a mít svojí roli. Proto jsme pro choreografickou část vystoupení povolali naši kamarádku Zizoe, která nám se svými kolegy, tanečníky ze souboru diVize, pomáhala už v minulost například s klipem Just Dance. Tentokrát je její úkol mnohem složitější - musí vymyslet a naučit kapelu pohyby po pódiu a připravit pro řadu skladeb choreografii pro velkou partu tanečníků a tanečnic.

Když už víte, jak to zhruba bude celé vypadat, je na čase začít s předstihem připravovat technickou stránku koncertu. Určitě jste už pár show viděli, a tak je vám jasné, že je to velká spousta všeho možného - zvukařského a nástrojového aparátu, světel, kabelů, konstrukcí a také lidí, kteří to musí zvládnout sestavit. K velké vizuální show je potřeba hromada světýlek, a protože už nějaký čas spolupracujeme s těmi nejlepšími v oboru, firmou Robe, měli jsme jednodušší vyřešení světelného parku.

Tomáš Pejša má hodně zkušeností s dodavateli pyrotechniky, a tak domluvil spoustu ohňů a dalších vymožeností. Já jsem kromě manažera zároveň kapelní zvukař, takže zase chystám nové vychytávky týkající se kvalitního zvukového zážitku. Mám pár nových efektů, zkouším nové mixpulty a vše budeme s kapelou ještě mnohokrát zkoušet a nastavovat.

Je jasné, že pokud si na papíře vymyslíme krásný koncept se spoustou techniky a vychytávek, nemůžeme ho poprvé zkusit na dopolední zvukovce v den koncertu a podruhé naostro na koncertě. Proto jsme si zajistili halu, kde si můžeme v reálné velikosti postavit stejné podium jako ve Foru a všechny výše zmíněné věci zkoušet, předělávat, upravovat a nakonec vypilovat k dokonalosti tak, že když náš v pět ráno probudíte, z fleku to předvedeme. Pokud tedy budeme v těch pět spát a nebudeme zrovna zkoušet či relaxovat po zkoušení.

Čeká nás ještě náročný týden drastických zkoušek, kde budeme programovat světla, ladit zvuk, pilovat choreografii, drilovat dechaře z Circus Brothers a nakonec si to celé několikrát projedeme jako show v kuse, abychom si vše co nejvíc zautomatizovali. Teprve pak můžeme s klidem a zdravým sebevědomím vylézt na obrovské pódium ve Foru Karlín a návštěvníkům předvést suverénní show, která bude mít světovou úroveň.

Jestli se nám to povede, můžete posoudit sami 22. listopadu ve Foru Karlín. Budu rád, když nám pak dáte vědět svůj názor.

Text: Petr Blažek, manažer Mydy Rabycad, foto: Roman Černý

Témata: Mydy Rabycad, blog, příprava koncertu, Forum Karlín, koncert

zavřít